Digitale forlygter, der tegner på vejen
Forlygterne på Mercedes S-klasse er af led-typen, hvor hundredevis af små spejle kan projicere visse informationer ned på vejen, og dæmpe lyset for modkørende, samtidig med, at det belyser vejskilte tydeligere. De kan også lyse ekstra på cyklister og gående.

4D lyd, der giver en følelse af lyden
S-klassen kan selvfølgelig fås med et voldsomt lydsystem, med hele 31 højttalere der kan yde i alt 1.750 watt. Tre af højttalerne er monteret i bilens loft.
Lyden er selv sagt fantastisk, og vælger man 4D-funktionen, akkompagneres den af vibrationer i sæderykken på alle fire siddepladser. Hvor meget kan justeres individuelt til hver af de fire siddepladser.
Lytter man til musik med tung rytme, føles den dunkende i ryggen. Det gør det også, hvis talelyden bliver skidt fra kanalens side. Det er knap så imponerende.

Holografisk navigation, der ser om hjørner
Bag rattet har man udsigt til instrumentskærmen, som umiddelbart ligner den fra E-klassen. Men skærmen på 12,3” har en nye type 3D navigation, der ligner et hologram.
Vejnavne ”står” op på kortet, frem for det vi hidtil har kendt som 3D-navigation i biler, hvor kortet blot betragtes på skrå oppe fra. Perspektivet ændres, når man skifter betragtningsvinkel, hvilket giver indtryk af, at man kan ”kigge om hjørner” på skærmen.
Billedet her på siden er selv sagt 2-dimensionet, så det viser ikke den holografiske funktion.

Front airbag ved bagsædet, til børn og voksne
S-klassen lancerer som den første bil front-airbags til bagsædepassagererne. De er monteret på bagsiden af forsædernes læn, og er af en ny type, hvor den luftfyldte pude udgøres af to rammer samlet af et net, der fanger passageren i tilfælde af en kollision.
Den kan således tage kærligt imod både børn og voksne.
Derudover har S-klassen alle de gænge airbags og en lille ekstra funktion på forsæderne, hvor sædernes aktive sidestøtte skubber passagerernes krop en smule mod midten af bilen, hvis en kollision er under udvikling.

Ansigtsdirigeret betjening, der læser hvor du ser
S-klassen har flere kameraer, der holder øje med chaufførens ansigt. Bilen ved derfor, hvor man kigger hen.
Så man behøver eksempelvis ikke fortælle bilen, hvilket sidespejl, men ønsker at justere. Chaufføren kigger blot på spejlet i højre eller venstre side, som så justeres, når trykker på den fysiske justeringsknap i døren.
