Mercedes-AMG GLA 45 s
© Søren Juul

5 ting der gør den nye Mercedes-Benz GLA til en fed lille SUV

Mercedes har lavet en spritny generation af sin mindste SUV. Vi har været en tur bag rattet og giver dig fem grunde til, at den nye GLA er blevet en bedre bil.

2. august 2020 af Søren Juul

Endelig! Den nye GLA er kommet til Danmark. 

De første billeder af Mercedes junior-SUV blev vist allerede i marts. Nu har vi endelig været bag rattet af modellen, der er konkurrent til BMW X1, Audi Q3, Volvo XC40, Jaguar E-Pace og hvad der ellers findes af kompakte premium-SUV'er. 

Teknikken i anden generation GLA er som i B-, CLA og GLB-modellerne doneret af den seneste Mercedes A-klasse. På papiret er GLA derfor en forudsigelig affære, men i praksis GLA opleves som meget mere end "bare" en A-klasse på høje fjedre.  

Her får du fem positive indtryk fra notesblokken efter vores første korte tur i en GLA:
Mercedes-AMG GLA 45 s forfra
© Søren Juul

1 | GLA er blevet mere atletisk at se på

Den nye GLA ligner en lille SUV, der har tilbragt masser af timer i træningscentret med at pumpe musklerne op. Især i den heftige 45 S AMG-variant du ser på billederne. 

I forhold til den gamle syner den mere bredskuldret med sine større wrap-around baglygter og "horn" i motorhjelmen. GLA version 2.0 er også vokset i bredden. Tre cm for at være præcis. Den er også vokset ti cm i højden og tre cm mellem akslerne, men takket være velafstemte proportioner ser den mere sportslig og adræt ud. 

© Søren Juul

2 | GLA-kabinen er mere rummelig og SUV-agtig

Foran sidder du 10 cm højere end i den gamle GLA, hvilket skruer op for SUV-stemningen og giver et bedre udsyn over trafikken. Der er også kommet mere tre-fire cm mere albuerum i kabinen, hvor bagsædepassagererne nyder godt af 12 cm ekstra benplads.

Bagsæderne justeres i længderetningen - og nedfældes i et 40:20:40 split (i hvert fald i de mere civiliserede motorvarianter).  

3 | GLA er avanceret som aldrig før

Instrumenteringen er som i A-klassen helt digital og vises på et par tablet-agtige skærme i forlængelse af hinanden. Den knivskarpe og farverige grafik leveres af Mercedes' roste MBUX infotainmentsystem. Det er modtagelig overfor stemmekommandoer – og fås med "augmented reality" navigation, der mikser et live-view af vejen med grafiske elementer, der gør det nemt at forstå navigationsinstrukser på skærmen.  

På sikkerhedssiden har GLA, afhængig af udstyrsniveau, lært at læse vejskilte og selv justere hastigheden efter dem. Den kan også assistere med at undvige en forhindring, advare om cyklister i blinde vinkler når du åbner døren og fartpiloten kan bruge kortdata fra navigationsanlægget til at justere farten, når der kommer et sving eller en rundkørsel.

Mercedes-AMG GLA 45 s bagagerum

Bagagerummet er vokset med 14 liter til i alt 435 liter i Mercedes GLA. 

© Søren Juul

4 | Den er blevet en bedre offroader (tror vi)

GLA er først og fremmest lavet til et liv på asfalt, men den gamle var ikke helt hjælpeløs, hvis den blev sluppet løs i terrænet. Den nye kan meget vel være endnu bedre. Er din GLA forsynet med 4Matic firehjulstræk, sker tilkoblingen af baghjulene nu via elektromekanisk kobling i stedet for hydraulisk kobling, som reagerer hurtigere og er uafhængig af motorens omdrejningstal.

Du kan også få GLA i et par heftige AMG-varianter, som er specialiseret i at æde sving på asfalt hurtigst muligt. 

AMG-varianten 45 S 

© Søren Juul

5 | Det er verdens stærkeste kompakt-SUV

Der er gode muligheder for at finde en GLA med tilpas kræfter til dit behov. Du kan nemlig få den med 116 til 421 hk leveret af benzin- og dieselmotorer, der alle har dobbeltkoblingtransmission som standard. En del motorvarianter fås med 4Matic firehjulstræk, som også er standard på AMG topmodellerne GLA 35 og 45 S. Senere på året forventer vi at se GLA som opladningshybrid. 

Vi har kørt en tur i topmodellen GLA 45 S, der har arvet alle de hurtige dele fra den vilde über-GTI A 45 S - inklusiv den voldsomme turbomotor under motorhjelmen, som pt. kan pryde sig med titlen som verdens kraftigste serieproducerede 4-cylindrede turbomotor.

GLA 45 S stikker fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder og topper ved 270 km/t. For at tøjle kræfterne er topmodellen også forsynet med AMG Performance 4Matic+ firehjulstræk med AMG Torque Control, der både fordeler kræfterne mellem for- og baghjul, og doserer dem individuelt til hvert baghjul for maksimal greb under acceleration.

Hvordan det føles at give gas i en GLA 45 S må du vente med at læse om i papirsudgaven af Bil Magasinet.

Læs meget mere om den nye GLA og især GLA 45 S i et kommende nummer af Bil Magasinet, start dit abonnement i dag ved at klikke hér!

Priser Mercedes-GLA

Diesel
GLA 180 d 434.998 kr.
GLA 200 d 459.998 kr.
GLA 200 d 4MATIC 509.998 kr.
GLA 220 d 479.998 kr.
GLA 220 d 4Matic 529.998 kr.

Benzin
GLA 200 444.998 kr.
GLA 250 494.998 kr.
GLA 250 4MATIC 544.998 kr.
GLA A 35 4MATIC 689.998 kr.
GLA A45 S 4MATIC+ 1.014.998 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...