McLaren Speedtail
© McLaren Automotive

Her er McLarens nye hyper-GT

Først spøgte den i kulissen som ”Project BP23”, så fik den navnet Speedtail - og nu har vi fået de første billeder og facts om McLarens nye hyperbil.

26. oktober 2018 af Søren Juul
McLaren Speedtail

Efter diverse teasere på nettet har McLaren i dag endelig vist Speedtail i fuld figur. Hvad synes du om resultatet?  

Her er den nye McLaren Speedtail. Den gør Senna selskab i mærkets ”Ultimate Series” modelprogram, men har en helt anden agenda end Senna, der blev lanceret tidligere i år med ekstreme luftindtag, en gigantisk hækvinge og en mission om at være den ultimative trackday-bil med nummerplader.   

Verdens første hyper-GT

McLaren kalder Speedtail for verdens første ”hyper-GT”; en strømlinet og luksuriøs hyperbil designet til at køre meget stærkt især ligeud. På forhånd havde McLaren meldt ud, at Speedtail ville overgå den legendariske McLaren F1 i topfart, som i 1998 tog titlen som verdens hurtigste bil med 391 km/t kørt VW’s testbane i Ehra-Lessien. Speedtail er ikke hurtig nok til titlen som verdens hurtigste bil nu om dage, men med en topfart på 403 km/t er den den hurtigste McLaren nogensinde. De første 300 km/t er klaret på kun 13 sekunder!  

Her på redaktionen skal vi lige fordøjet designet, der umiddelbart minder os lidt om et kryds af en Jaguar XJ220 og VW’s strømlinede økobil XL1. Men som altid med McLaren, så følger formen i høj grad funktionen.  

McLaren Speedtail

Dråben er den mest aerodynamiske form til en bil - det ses på Speedtails profil. 

© McLaren Automotive
McLaren Speedtail top

Dørene er hængslet i midten af taget og åbner opad. 

© McLaren Automotive

Måske er der bare farven, men den strømlinede Speedtail minder os altså lidt om Jaguar XJ220 og VW XL1...

Formet som en dråbe

McLaren har haft som mål at skabe verdens mest aerodynamisk effektive bil. Den dråbeformede hyperbil ser da også særdeles vindglat ud. Kulfiberplader dækker 20” forfælge og der er ingen traditionel hækspoiler. I stedet skaber bilen downforce ved hjælp af ”flaps” bagpå, som er fuldstændig sømløst integreret i kulfiberkarrossen ved lave hastigheder, men bukkes op nedefra med hydraulik ved høje hastigheder.  

Af andre aerodynamiske tricks er de manglende sidespejle, som er erstattet af et par kameraer, der glider ud fra dørene, når de er i brug. De transmitterer til et par skærme, der er placeret ved a-stolperne i kabinen.  

Hækspoileren udgøres af disse flaps, der bukkes op med hydraulik. Bemærk fraværet af kanter og hængsler, som kan ødelægge luftstrømmen.  

© McLaren Automotive

Ingen sidespejle på Speedtail. Kameraer klarer udsynet bagud. 

Chaufføren i centrum

Som i McLaren F1 fra 1993 sætter kabinen chaufføren helt i centrum. Forsædet sidder fremskudt i midten og flankeres af to smalle passagersæder.

Start-knappen sidder i loftet

Instrumentpanelet er meget langt fra 90ernes McLaren F1 – de fleste knapper er erstattet af tre store trykfølsomme skærme. Den højre styrer ting, der vedrører bilen og den venstre bruges til at styre infotainmentsystemet. Start-knappen, elrudebetjeningen, gearkassen og programmer for drivlinje og undervogn betjenes som i et flycockpit – og en McLaren Senna – på knapper placeret i loftet.  

McLaren Speedtail interiør

Som i McLaren F1 har Speedtail tre sæder i kabinen. 

Vi er spændt på hvad den blå knap"velocity" gør? 

McLaren Speedtail bagfra

Hybriddrivlinje med 1050 hk

McLaren har kun meldt én ting ud med hensyn til bilens drivlinje: Den leverer 1050 hk og kræfterne kommer fra en benzin- og elmotor. Hvis vi ser på hvad McLaren ellers har på hylderne af mekanik, gætter vi på at det betyder en 4,0 liters V8 biturbomotor med omkring 800 hk, placeret bag passagercellen, som får assistance af en elmotor og et batteri.   

Laves i samme antal som McLaren F1

Tørvægten opgives til 1430 kg og både monocoque og karrosseri er lavet af titaniumforstærket kulfiber. Hele herligheden koster omkring 15 mio. kroner uden afgift – bare til orientering – for den samlede produktion på 106 eksemplarer er udsolgt på forhånd.
Vi forventer at se de første eksemplarer af Speedtail på gaden i slutningen af næste år. 

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...