McLaren: Vi kommer med en ny P1 - men ingen SUV!

Ny forretningsplan fra britiske McLaren afslører en stime af nye modeller, en overgang til hybridmotorer og ikke mindst – en afløser for hyperbilen P1 inden 2025.

16. juli 2018 af Søren Juul

McLaren-boss, Mike Flewitt, benyttede den netop afholdte Goodwood Festival of Speed i England til at løfte sløret for en ny forretningsplan kaldet "Track25", der giver os et hint om fremtiden for det britiske mærke indtil 2025. 

Hvis du er fan af de lynhurtige biler fra Woking, er det interessant læsning. Med mindre du altså vil have en super-SUV, for det marked overlader briterne fortsat til tyskerne og italienerne.   

Ny McLaren P1 bekræftet 

Hvis du troede, at det strippede trackdaymonster McLaren Senna med 800 hk og ekstrem downforce var afløser for McLaren P1, kan du godt tro om igen. McLaren arbejder på en helt ny P1, der som den gamle får en hybriddrivline.

Hybridteknologi vinder frem

I 2016 meldte McLaren ud, at cirka halvdelen af de fremtidige modeller ville være med hybridmotorer inden 2022. Nu forlyder det, at 100 pct. af modelprogrammet vil være med hybridteknologi inden 2024. 

Her er et billede af V8'eren fra den gamle McLaren 12C. I fremtiden kan nye McLaren-ejere se frem til et powerboost fra en elmotor også. 

18 nye modeller på vej

McLaren har netop præsenteret den nye 600LT på Goodwood Festival of Speed, men der er mange flere modeller i vente, når briterne skal forny deres Sports-, Super- og Ultimate Series modelprogram de kommende år. Hele 18 modeller, inklusiv den kommende tresæders hyper-GT, der indtil videre går under navnet "BP23", men forventes at gå i produktion sidst i 2019. 

Fokus på kulfibre og bedre batterier

Alle McLarens biler er kendetegnet ved at være centermotorsportsvogne konstrueret med en let og stærk kulfibermonocoque. Sådan bliver det også fremover, men briterne har sat turbo på produktionen af kulfiberdele ved at investere over 400 mio. kroner på en ny fabrik kaldet McLaren Composites Technology Centre, hvor det eksotiske materiale skal formes fremover.
Derudover vil McLaren udvikle en batteripakke, der udmærker sig ved at være let, lynhurtig at oplade og i stand til at levere strøm til over 30 minutters kørsel på en bane. 

På Goodwood Festival of Speed præsenterede McLaren's CEO, Mike Flewitt, den nye forretningsplan "Track25", som er en udvikling af "Track22"-planen fra 2016. Englænderne investerer samlet over 10 mia. danske kroner frem mod 2025. 

© McLaren Automotive

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...