© McLaren Automotive

McLaren med monster-spoiler genererer ét ton downforce

For vild til gaden: McLaren frigiver det fulde banepotentiale i hyperbilen Senna med den nye GTR-variant. Få de væsentligste detaljer om bilen her.

10. marts 2019 af Søren Juul
© McLaren Automotive

McLaren Senna ligner med sin store hækvinge og ekstreme luftindtag noget, der har bestukket en synsmand for at udleveret sine nummerplader, men nu har fabrikken fra Woking præsenteret en endnu vildere variant, der vitterligt kun er til banebrug.

McLaren GTR efterfølger P1 GTR fra 2015 i rollen som den ultimative trackdaybil skabt uden skelen til synsregler eller motorsportsreglementer.  

© McLaren Automotive

V8 biturbo med 825 hk 

Til en start har englænderne banket effekten fra den 4,0 liters V8 biturbomotor i Senna op fra 800 til 825 hk ved at omprogrammere motorstyringen og fjerne den bagerste katalysator i udstødningssystemet.

Aerodynamikken er blevet optimeret radikalt. I snuden af bilen sidder en ny frontsplitter med “vortex generatorer” som på en F1-racer. Bagpå er der kommet en endnu større, stadig aktiv hækvinge, som er monteret længere bagud på bilen og  ligner noget fra en LMP1 Le Mans racer.
© McLaren Automotive

Downforce som vægten af en lille bil

Den arbejder sammen med en kolossal plov af en diffuser om at suge bilen hårdere mod asfalten. Ved 250 km/t genereres der samlet 1000 kg downforce på bilen, hvilket er 200 kg mere end på en “almindelig” Senna – og der sker uden at øge bilens vindmodstand.  

© McLaren Automotive

Airconditionen er standard...

Senna GTR aldrig kommer til at se skyggen af fartbump eller kantstene, så Sennas justerbare frihøjde er pillet ud og erstattet med undervognsdele fra McLaren 720S GT3 racerbilen.

Samtidig er undervognen 34 mm lavere og sporvidden er øget 8 cm foran og 7 cm bag. De bredere skærme dækker over 19” fælge monteret med en enkelt centermøtrik, der sammen med GTR’s indbyggede trykluft-donkrafte gør det hurtigere at skifte bilens slicks i pitten.

I jagt på overflødige kilo er den trykfølsomme skærm i midterkonsollen til infotainmentsystem og stereoanlægget I kabinen pillet ud, men airconditionen har fået lov at blive. Samtidig er der blevet skruet op for motorsportsstemningen med en datalogger og en ildslukker.  

© McLaren Automotive

Bygges i 75 eksemplarer

Skønt Senna GTR er bredere og længere, vejer den med sine 1188 kg tørvægt 10 kg mindre end gadebilen Senna.

Senna GTR kommer til at indgå sammen med den almindelige Senna og den nye Speedtail i McLarens Ultimate Series. Prisen starter ved 9,5 mio. kroner, men det er blot til orientering. Den begrænsede produktion på 75 stk. af Senna GTR er nemlig udsolgt på forhånd.   

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...