McLaren Elva 2019

Se McLaren's nye superbil uden tag og forrude

815 hk hestekræfter i en åben 2-personer roadster! Det er McLarens seneste superracer, som netop er præsenteret.

13. november 2019 af Mikkel Thomsager

Endnu en model i Ultimate series

McLaren har købt rettighederne til navnet Elva og præsenterer det som navnet på en ny supersportsvogn i deres Ultimate Series, som er afdelingen for specialbiler produceret i små antal. I tilfældet McLaren Elva vil der bliver produceret 399 eksemplarer.

Som alle McLarens biler er den bygget helt i kulfiber, så den er uhyre let. 

V8-motoren med to turboer er hentet direkte fra den voldsomme McLaren Senna. Topfarten er ikke opgivet, men de 815 hestekræfter rækker en 0-100 km/h-tid på under 3,0 sekunder og en 0-200 km/t-tid på under 6,7 sekunder, hvilket er hurtigere end McLaren Senna.

McLaren Elva er helt åben, og der er hverken hardtop eller kaleche – til gengæld er aerodynamikken omkring bilen skabt, så passagererne kan sidde beskyttet og i tørvejr, når bare bilen kører. McLaren kalder systemet 'Active Air Management System', forkortet AAMS, for banebrydende.

McLaren er gået minimalistisk til værks

McLaren Elva har ikke et infotainment-system som standard. Det kan bestilles, men i stil med bilens minimalistiske udtryk er alt, der ikke handler om dynamik og køreegenskaber, reduceret. 

Til gengæld lancerer Elva angiveligt en ny betjening omkring førerpladsen, hvor centerskærmen, som tager sig af al sekundær betjening, nu kan køre flere niveauer af information på en gang.

Designet af McLaren Elva tager udgangpunkt i den McLaren-Elva M1, som fra 1964 havde stor succes i USA.

McLaren Elva kan bestilles nu: Prisen er 13,4 mio kr. uden afgifter.

Hvad var Elva?

Elva blev etableret i 1955 af britten Frank G. Nichols i Storbritanien. Hans plan var at bygge en stribe effektive, billige sportsvogne til racerbrug.

Navnet Elva er den sproglige forkortelse af det franske "Elle va", som betyder "hun kører".

Fra 1955 og 13 år frem producerede Elva over 500 racerbiler i forskellige afskygninger fra forskellige lokationer i det sydlige England.

Det blev også til en enkelt gadebil, ElvaCourier. Det var en glasfiberbil, som lignede en Triumph Spitfire og havde forhjulsophæng fra denne, bagaksel fra en Riley og en 1,5-liters MGA-motor. Bilen blev også eksporteret til USA.

I begyndelsen af 60'erne indgik Elva et samarbejde med McLaren om produktion af racerbiler under McLarens navn. McLaren-Elva var en voldsom sag motoriseret af en Oldsmobile V8-motor.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...