
Efter 12 år med McLarens V8 er er den britiske superbilsproducent klar med en helt ny generation af både motor og grundlæggende teknik. Artura er navnet på modeller, som præsenterer mærket første V6 biler med opladningshybridteknik og et nyt grundlæggende layout.
De seneste 12 år har McLarens line-up været opdelt, så forskellen på kongen og bønderne er nem at udlede. I toppen findes special-modeller som Senna og Speedtail, mens 'bunden' hidtil har været befolket med McLaren GT og McLaren 570S. Den nye Artura placerer sig mellem McLaren GT og 720S både i effekt, præstationer og pris.
Den nye motor i Artura er en 3-liters V6 helt i aluminium med dobbelt turbo. Motoren adskiller sig fra andre V6-motorer ved at have 120 grader mellem de to cylinder-rækker. Normalt har V6-motorer 60 grader.

Hvor kraftfuld er McLaren Artura?
Den større spredning mellem cylinder-rækkerne giver plads til de to turboer nede i V’et, hvilket gør motoren mere kompakt og dermed mindre i omfang. Placeringen giver til gengæld udfordringer med varme, hvorfor McLaren selv kalder indretningen for ”hot V” – det varme V.
Den langsliggende motor på 2.993 cm3 yder i sig selv 585 hk ved 7.500 o/min., men tager op til 8.500 o/min. Hertil kommer en el-motor på 95 hk, hvilket giver en systemeffekt på 680 hk, som trækker på baghjulene. Momentet er på i alt 720 Nm. El-motoren får strøm fra en batteri-pakket på 7,4 kWt, hvilket sikrer strøm til 30 km ren elkørsel med op til 130 km/t.
Med den nye motor følger en ny 8-trins automatisk gearkasse uden bakgear. Den opgave klares af elmotoren.

Let trods ekstra batterier
Princippet i den grundlæggende opbygning er den samme som forgængerne. Men selve konstruktionen er helt ny, og kulfiber-monocoquen benytter fire nye typer kulfiber.
Den har tre cm kortere mellem akslerne, og der er gjort plads til batterier og de nye elkomponenter. Men hjulophængene er også helt nye. Det er kabinen også, omend det grundlæggende layout er til at genkende.
Artura bliver ifølge McLaren den bil, der får eget ethernet, og den er standard-monteret med Pirelli-dæk, der har indbyggede sensorer og senere.
Eldelen af drivlinen vejer i sig selv 130 kg, men Artura vejer kun 27 kg mere end McLaren 720S med V8-motor. McLaren har således atter gjort sig store anstrengelser for at spare vægt.
McLaren forhandles i Danmark af MyGarage i Vejle.
