Mød McLaren 765LT
Har du styr på McLaren's modelprogram? Nå ikke – ok. Kort sagt er den nye 765LT en videreudvikling af McLaren 720S, der i forvejen står højt på podiet hos det britiske sportsvognsmærke. Helt øverst står modeller som Senna og Speedtail – og lige under disse findes "Super Series", hvor 720S og nu 765LT residerer.
Helt i tråd med andre McLaren-modeller yder 765LT’s motor sit modelnavn i hk – den seneste LongTail-model har derfor 765 hk og 800 Nm at gøre godt med fra en 4-liters V8-centermotor med biturbo.
McLaren 765LT har fire afgangsrør – hele udstødningen er i titanium.
Kraftigt ombygget V8-motor
Effekthoppet fra 720 hk i donormotoren til 765 hk i det færdige resultat kommer qua smedede aluminiumsstempler og plejlstænger samt en ny toppakning, som alt sammen hentes på hylderne hos "storebror" McLaren Senna. Toppakningen er i tre lag, er mere fleksibel og nødvendig, da trykket i motoren er hævet blandt andet på grund af et højere brændstoftryk. Også motorens styringsenhed og udstødning er unik for 765LT over 720S.
Bremserne med de røde calipre er lånt af "storebror" McLaren Senna.
Store vægtbesparelser i 765LT
Den nye udstødning bidrager samtidig til vægtbesparelsen, der når alt gøres op, lander på 80 kg. Kulfiber-sæder fra Senna og særlige letvægtsfælge samt flere karrosseridele i kulfiber trækker bilen ned i en imponerende lav køreklar vægt på 1.414 kg.Briterne har i flere år sværget til en konstruktion, hvor centermotorsportsvognene bygges op omkring en monocoque, som er udbredt i flyindustrien og motorsports højeste tinder. Monocoquen er en selvbærende celle, eller skal om man vil, der har sin styrke i sin ydre konstruktion, hvorpå bilens forskellige komponenter er monteret.

Kabinen er trang, og der er mulighed for almindelig trepunktsele eller H-sele i racersæderne, der er magen til dem i Senna.
McLaren-testkørsel i regnvejr
Testkørslen af den nye McLaren 765LT finder sted på regnvåde Silverstone – en britisk racerbane nær Northampton.Det første, der står soleklart, er, at kræfterne fra V8-motoren under disse omstændigheder er mere end rigelige. Selv i fjerde gear har centermotorsportsvognen svært ved at finde fodfæste – selv når alle hjul peger ligeud. Speederpedalen skal betjenes med kattepoter, og det vurderer jeg, at den også skal, når der er tale om tør asfalt – omend ikke i samme grad.

Bil Magasinets udsendte, Frederik T. Frey, bag rattet af McLaren 765LT.
McLaren 765LT har skarpe køreegenskaber
Til trods for de mildest talt udfordrende vejrmæssige forhold træder en tydelig karakter frem, når McLaren 765LT åbnes mere og mere op. Særligt i bilens "Track"-mode forvandles den lynhurtige englænder til et sludrechatol – ja, det jeg prøver at sige, er, at den kommunikerer utroligt meget. Både fra rat og undervogn fortæller 765LT klart og tydeligt, hvad status er, og hvor meget mere, jeg kan presse den. "Kommunikationen" foregår mere progressivt og løbende, desto hurtigere bilen kører – ved lavere hastigheder føles marginerne mindre.Om McLaren 765LT er et match for Ferrari 488 Pista er ikke til at sige uden en direkte sammenligning. Så... det håber vi meget, kan arrangeres.