McLangt fra kedelig

Uge 28/14 McLaren 650 S Spider SVIDENDE HOT

9. juli 2014 af Mikkel Thomsager

Det er ikke hver dag, jeg smider en sportsvogn til over fem milioner kr. sidelæns på Ring Knutstorp, men for en måned siden blev McLaren 650S og jeg rigtig gode venner på den svenske skovbane uden for Helsingborg. Jeg smed den så sidelæns, at det var svært at holde op. Se den accelerere her, og glæd dig til artiklen i næste nummer af Bil Magasinet!

McLarens første model, 12C, fik skyld for at være lidt kedelig. I hvert fald i forhold til Ferrari 458 Italia, som er normsætteren i klassen, der også omfatter Lamborghini Huracan, Porsche 911 Turbo S, Audi R8 og et par mere.

Jeg var selv blandt dem, som blev efterladt med blandede følelser, da jeg kørte den første gang for to år siden. Nu er McLarens svar klar. 650S hedder modellen.

Reelt er 650S en lettet, tunet 12C med fronten fra den vildere P1. Men med revisionen følger en ny opsætning af undervognen og et revideret ESC-system, som tillader mere, før det griber ind. Resultatet er vitterlig en mere kørbar og underholdende baneracer.

I forhold til konkurrenterne er McLaren 650S den mest kompromisløse. Adgangen til kabinen er vanskelig med vingedøre, brede fodpaneler og dybe skålsæder, og selve kabinen er stringent grænsende til det kedelige.

Men køreunderholdningen er nu i top. V8-motoren med dobbelt turbo og 650 heste er sindssygt hurtigt, og racerens opsætning giver nu plads til, at det kan gå en lille smule galt, før elektronikken griber ind.

650S er ikke ret brugbar, og måske mangler den stadig den magi, der omgiver enhver Ferrari, men er den bedre end Lamborghini Huracan og Porsche 911 Turbo S?

Det får du svar på i næste nummer af Bil Magasinet, hvor de tre biler møder hinanden i en gigantduel!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...