© Søren Juul

Test: Mazda MX-5 er en herlig sommerbil

En friskere 2-liters motor giver dig endnu større lyst til at tage en omvej for sjov med taget nede og fuld gas i evigt unge Mazda MX-5.

17. juni 2019 af Søren Juul

1989 var året, hvor Berlin-muren faldt og bandet Chicago toppede Billboard’s top 100 singlehitliste. Det var også året, hvor Mazda i byen Chicago præsenterede en lille og simpel roadster inspireret af 60’ernes britiske og italienske sportsvogne.

Navnet var MX-5, og modsat førnævnte orkester er den stadig i absolut topform. Til dags dato er modellen solgt i mere end én million eksemplarer, hvoraf omkring 350.000 styk er leveret i Europa.

Mazda MX-5 3/4 forfra
© Bil Magasinet

30 år på bagen

I 2019 kører vi på på fjerde generation af modellen. Sidst, jeg kørte én, var i efteråret på nogle særdeles snoede bjergveje i Transsylvanien, hvor vi skulle teste den nye og opdaterede 2-liters sugemotor, som har fået flere hk og en større appetit på o/min. Og små 30 år efter fødslen har den endelig fået teleskop­justering af ratstammen.  

Kalechen kan lægges ned i et snuptag

Under den transsylvanske sol er det let at blive forblændet af en bil, men en aftentur på de smalle og snoede landeveje gennem Odsherreds bakkede moræ­nelandskab er en herlig reminder om, at MX-5’eren leverer alt, hvad du har brug for.

I hvert fald hvis du gerne vil have en roadster, der kan smide toppen hurtigere end nogen superbil, villigt lystrer dit mindste vink på styretøjet og forlanger en indsats med pedaler og gearkasse for at præstere optimalt. Og det er vel at mærke uden, at du skal bekymre dig, om den lænser dit budget.  

© Bil Magasinet

Omfattende Sport-pakke

Den nye motor elsker omdrejninger og er kraftig nok til at gøre MX-5 rigtig kvik. Sport-pakken på prislisten ligner en “nobrainer”. For 37.266 kr. ekstra får du bl.a. Bilstein-undervogn og Recaro-sæder med læder og Alcantara, p-sensorer, LED-forlygter, Bose-anlæg og lidt sikkerhedsudstyr.

Jeg savner dog intet af det i testbilen, som er en standard MX-5 2,0, når jeg tager den ud på de smalle landeveje og lader motoren rotere til 7.500 o/min. Trinene i den manuelle gearkasse ligger tæt som kamtænder, og det er nærmest terapi for sjælen at flytte gearstangen rundt i jagt på drejningsmoment. 


Vil du være sikker på, at sommeren i år bliver god, så bestil en MX-5.

Standardsæderne her er ok, men overvej Sport-pakken med Recaro-stole og meget andet.

© Bil Magasinet

Mazda MX-5 2,0

Pris 365.579 kr.  
Motor R4, 1.998 cm3, 16V
Ydelse 184 hk ved 7.000 o/min
205 Nm ved 4.000 o/min
Topfart 219 km/t  
0-100 km/t 6,5 sek.
EU-miks (WLTP) 14,5 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.