© Søren Juul

På jagt efter verdens bedste bjergvej i Mazda MX-5

Mazda har stuvet 184 hk ned i MX-5, så den nu er kraftigere end nogensinde. Vi sætter den i arbejde på en bjergvej i Transsylvanien, som blev bygget af en led diktator og løber forbi ruinerne af Draculas slot.

15. april 2019 af Søren Juul
Mazda MX-5 fælg
© Søren Juul

Diktatorens flugtrute

Nicolae Ceaușescu frygtede, at Rumænien ville blive invaderet af Sovjet, præcis som Tjekkoslovakiet blev i 1968. Diktatoren beordrede derfor i 1970 militæret til at bygge en vej til akut troppetransport fra den nordvestlige del af landet mod syd over de transsylvanske alper.

Efter 6.000 ton dynamit og 40 døde soldater stod vejen hugget ud i bjerget og klar i 1974. Den forbinder hovedvej 1 til Sibiu med landsbyen Bascov sydpå over et 90 km bjergpas i op til 2.042 meters højde.

Sydpå kan man opleve ruinerne af Grev Draculas slot “Poenari” fra det 14. århundrede, men det er på nordsiden af bjerget, at køreglæden er størst. Top Gear gjorde Transfăgărășan berømt i 2009, da Clarkson, Hammond og May udråbte den til verdens bedste bjergvej. Vi starter den faceliftede Mazda MX-5 med 184 hk og tester, om det virkelig kan passe.

Transfăgărășan i 1974.

© Wikipedia

Bjergvejen fra Top Gear

Dette stykke asfalt har været på min to-do-liste længe. Faktisk lige siden Jeremy Clarkson og co. i 2009 slap en flok superbiler løs på, hvad der lignede en lang racerbane op mod himlen, hvorefter de proklamerede, at det var den bedste bjergvej – i verden! At den tilmed er bygget af en diktator og løber gennem Draculas baghave gør den bare mere interessant.
© Søren Juul

Toliters-motor i topform

Nu er jeg her endelig – ankommet med et direkte fly fra København. Godt nok er jeg her i en bil med en brøkdel af kræfterne, men 2019-udgaven af MX-5 2,0 stiller i topform med 24 ekstra hk og en endnu større appetit på omdrejninger. 2,0-motoren har nemlig fået samme sportslige optimering, som den mindre 1,5-liters motor blev født med, da fjerde generation kom i 2015.

Det har givet den lettere stempler, plejlstænger og svinghjul, mens topstykket er bearbejdet med større indsugningsporte, lettere ventiler og nye indsprøjtningsdyser. Et nyt udstødningssystem leverer mere lyd, og der er kommet 5 Nm mere drejningsmoment. Effekten er vokset fra 160 hk til 184 hk, men ellers er alt stort set ved det gamle i den lille vævre roadster med 50:50 vægtfordeling, baghjulstræk, forbilledligt præcist klik-klik manuelt gear og en pris, der er til at betale.

Testbilen er uden sport-pakken med Bilstein-undervogn og Recaro-stole, hvilket passer mig fint, for spærredifferentialet på baghjulene er standard og asfalten er ikke for sarte sjæle.

© Søren Juul

Pas på løse køer og grise

Efter en lille halv time, hvor det primært kun er gået lige ud, begynder vejen at sno sig og tage til i højdemeter. Bjergsiderne er stadig grønne af træer, mens vi passerer løse køer, hunde, grise og et mindesmærke for de arbejdere, der døde under skabelsen af Ceausescus’ bjergvej, der indtil nu ikke har været noget, som ikke kan findes bedre i Europas Alper. Men pludselig forstår jeg, hvorfor Top Gear-drengene tabte kæben af benovelse.

© Søren Juul
© Søren Juul

De 184 hk skal have pisk 

Efter et sving løber vejen ind i en gold dal og hen til en høj mur af granit, hvor vejen snor sig op, som glasur på en kransekage. Der er to vejbaner at brede sig på og god sigtbarhed, så det er et helt perfekt sted at motionere en superbil mere eller mindre sidelæns – kunne jeg forestille mig. MX-5’eren stikker efter faceliftet til 100 km/t på 6,5 sek, hvilket er nok til at gøre den kvik på flad vej, men alle krikker skal lægge sig i selen, når det går stejlt opad, og baghjulene får aldrig rigtig stress. Men det er god underholdning. 


© Søren Juul
© Søren Juul

Asfalten er for ujævn til barske superbiler

Uden en turbolader til et generere et massivt moment forlanger den som altid engagement og tæsk. Du skal køre den helt ud i gearene og bruge hele omdrejningstælleren, før den begynder at flytte sig på de korte lige stykker, der nu forbinder de stejle hårnålesving, som kræver herlige nedgearinger og krydsede arme at komme rundt.

MX5’eren klynger sig til asfalten med solidt bid, og selv om du giver fuld gas, laver baghjulene aldrig mere end en godmodig lille udskridning, hvilket er nemt at sætte pris på her. Med en voksende afgrund til den ene side og en asfalt, der af og til gør sig umage med at bringe hjulophæng ud af fatning, ville jeg få svedige håndflader, hvis bilen var hårdere sat op. Mens jeg giver fuld gas, ser jeg en Porsche 911 GT3 komme krybende langsomt den anden vej. 

© Søren Juul

Turistfælde på toppen

På toppen af bjerget er et plateau med en bjergsø omgivet af restauranter og et landevejsmarked, hvor du fylde bilen med ost, skinke og alverdens skrammel. Du kan også forsætte videre gennem en lang tunnel og komme om på sydsiden af bjerget, hvor vejene skifter karakter fra aggressive hårnåle til hurtige, bløde sving, der kan tages med mere fart. 

© Søren Juul

Dacia'er og Skodaer over det hele

Det er som om, hele Rumænien har set Top Gear og er taget på søndagstur for at tjekke vejen ud i sneglefart op ad formiddagen. Her kører de deres obskure og langsomme Dacia’er, mens de prøver at fange det smukke landskab med en mobiltelefon, mens de kører 25 km/t. 

Det er frustrerende, når du elsker sving eller har en tidsmæssig bagkant: 65 km længere fremme på ruten skulle ruinerne af Vlad Draculas slot trone truende frem fra en bjergtop som en advarsel til invaderende tropper i middelalderen.

Verdens bedste bjergevej ligger ikke i Transsylvanien

Så langt når jeg ikke i dag. I stedet vender vi snuden mod nordsiden af Transfăgărășan, kører et par gange op og ned ad den sjove del bjergpasset. Bagefter går turen til det moderne og glimrende hotel i Sibiu for at udveksle anekdoter i baren om, hvad der i sandhed er en af verdens mest spektakulære køreveje. Men som med Stelvio-passet i Italien, er den for overrendt og slidt til at være den bedste.

Artiklen blev bragt første gang i Bil Magasinet nr. 1903 (marts, 2019). Bil Magasinet var inviteret til Transsylvanien af Mazda Motor Danmark.

© Søren Juul

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.