© Mazda

Endelig: Wankel-motoren er tilbage til sommer - og den bliver billig

Efter årtiers tilløb er Mazda klar til at lancere en nye model med Wankel-motor - og på en helt ny måde

16. januar 2023 af Mikkel Thomsager

Wankel-motoren vender tilbage

Allerede til sommer er Mazda klar med en en udgave af elbilen MX-30 der får wankel-motor. Men ikke som i gamle dage, hvor wankel-motoren erstattede stempel-motoren i Mazda's sporty modeller. 

I den nye version er rotations-motoren, som wankel-motoren også kaldes, ikke forbundet direkte til de trækkede hjul. Benzin-motoren fungerer udelukkende som generator for bilens el-motor.

MX-30 R-EV hedder modellen, som tager udgangspunkt i Mazda ikke særligt succsesfulde elbil, MX-30. Den lider med kort rækkevidde, og adskiller sig fra andre biler ved at have baghængslede bagdøre, så bilen ikke har en B-stolpe.

MX-30 R-EV kan lades op med ledning

MX-30 R-EV er således eldrevet i det Mazda kalder en seriel plugin-hybrid.

Det vil sige, at den altid drives frem af en elmotor, mens wankel-motoren udelukkende fungerer som generator, der producerer strøm til bilens batteri og dermed elmotoren. 

Men bilen kan også lades op med ledning, så bilen er teknisk set en mellemting mellem en opladningshybrid og en seriel hybrid, som det kendes fra Honda, og Renault's nye hybrid-motor.

Batteriet i Mazdaen er på 17,8 kWh, og fuldt opladet giver det en elektrisk rækkevidde på 85 km ved blandet kørsel efter WLTP-normen. Batteriet kan oplades med 11 kW via den indbyggede, 3-fasede AC-lader eller med ikke særligt imponerende 36 kW i en DC-lader.

Wankel-motor som turforlænger

Men ladeopgaven kan altså også klares af rotationsmotoren, som dermed får karakter af turforlænger. Den er placeret side om side med elmotoren i motorrummet, og den starter, når batteriet når under et vist niveau.

Selve wankel-motoren er et-kamret med en kompressionsvolumen - altså det der svarer til slagvolumen i en stempel-motor - på 0,83 liter. Motoren producerer 74 hk og 116 Nm. Bilens benzin-tank er på 50 liter, hvilket giver bilen en samlet rækkevidde fra 600 km på én tank, siger Mazda, der opgiver det officielle WLTP-forbrug til 100 km/l.

Af WLTP-tallet kan man ved at regne baglæns nå frem til, at brændstofforbruget uden elassistance er ca. 13 km/l (oplysning tilføjet 17. januar).

Mazda er klar med den nye wankel-hybrid allerede til sommer, og prisen starter ved 279.980 kr.

Mazda MX-30 R-EV skal sælges side om side med den rent elektriske variant af MX-30, og opladningshybridudgaven kommer i de samme fire udstyrsniveauer, Prime-Line, Exclusive-Line, Advantage og Makoto.

Hvad er en vankel-motor?

Wankel-motoren er en forbrændings-motor, der kører på benzin, ligesom stempel-motoren, men hvor stempelmotoren skal konvertere stemplernes op og ned arbejde til en roterende bevægelse på krumtapakslen (se animation herunder), der driver hjulene, så fungerer forbrændingen i wankel-motoren i en oval bevægelse, så den drejer direkte på krumtappen, der driver hjulene (se animation herover).

Wankel-motorer udmærker sig ved, at være kompakte og omdrejningsvillige. Tidligere har udfordringerne været holdbarhed, brændstofforbrug og emmission, idet motorerne forbruger motorolie under arbejdet.

Princippet blev opfundet af den tyske ingeniør Felix Wankel i 1953, og motoren blev brugt første gang i en NSU i 1964. Allerede i 1961 indgik NSU og Mazda aftale om udviklingen af wankel-motorer, og Mazda præsenterede sin første bil med wankel-motor i 1967. 

Siden overtog Mazda alle rettigheder til wankel-motoren, og mærket benyttede wankel-motorer i sine sporty modeller. Den seneste wankel-motor blev lanceret i 2003. Den udgik i 2012 og siden har der ikke været wankel-motorer i produktionsbiler.

Mazda vandt Le Mans i 1991 med en wankel-motoriseret racer.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...