Undfangelsen af Mazda MX-5
Få mennesker tænker 'amerikanerbil', når de ser en MX-5. Alligevel var det præcis her, idéen først opstod. Amerikaneren Bob Hall havde allerførst bedt den daværende Mazda-boss, Kenichi Yamamoto, om at tage en tur i en Triumph Spitfire, for at forstå, at Mazda manglede en let, åben sportsvogn.
Yamamoto var solgt, og da Mazda i 1980'erne oplevede godt med overskud, søsatte han en plan for, at få flere såkaldte 'off-line' biler på markedet - altså eksperimentelle biler, der ikke nødvendigvis skulle være økonomiske successer.
Blandt idéerne var også en forhjulstrukket, centermotoriseret cabriolet, som heldigvis aldrig nåede længere end idéstadiet.

Konceptbilen, der blev fremvist i Californien, minder mere om en Corvette end en MX-5.
© Mazda USAEngelsk sportsvogn?
I 1984 blev projektet godkendt, og udviklingen af et koncept blev foretaget af det engelske IAD-studie af Mazda-ansatte amerikanere. Målet var ikke et færdig designkoncept men et kørende mock-up, som Mazda kunne bruge til at vurdere interessen.
Den var stor, og efter Mazda i 1985 luftede konceptet i Santa Barbara i USA, var planen sat i sten: De amerikanske entusiaster var vilde med konceptbilen, der var bygget med bagtøj fra en RX7 og forhjulsophæng fra en Mazda 323.

Alt for amerikansk!
Herfra begyndte projektet at udvikle sig i en mere genkendelig retning.
Konceptet blev sendt til hovedkvarteret i Hiroshima, hvorefter det blev revet fra hinanden af Tanaka Shunji. Tanaka havde ingen pæne ord om konceptet. Ifølge Carbuzz har han sagt, at konceptet var for amerikansk, og at designerne må have "spist for meget bøf, og glemt alt om japansk forsigtighed,".
Som man kunne forestille sig, startede Tanaka forfra. Mens Hirai Toshihiko arbejdede på at raffinere de køreegenskaber, der senere skulle blive verdenskendt, så arbejde Tanaka på at forfine ansigtet, de kunne kendes på.
Det ovenstående billede viser en designmodel, der på mange punkter ligner den MX-5, vi fik i 1989. Forenden er angivelig inspireret af de japanske 'Noh'-teatermasker, der kunne ændre ansigtsudtryk afhængigt af, hvor man så dem fra.

Resten er historie...
Da MX-5 havde været igennem Tanakas design-mølle, så bilen radikalt anderledes ud. Alligevel blev den modtaget med endnu mere kyshånd, da Mazda i 1987 præsenterede den i Californien én gang til - denne gang foran potentielle kunder i Los Angeles.
I slutningen af samme år blev designet 'låst', og den allerførste MX-5 var født.