Mazda med fokus på CO2
Hvis Mazda skal med på de seneste trends, så er de nødt til at have mindst én hybrid i deres line-up. De er også nødt til at have noget større, mere kraftfuldt, hvis de skal kunne følge med de tyske mærker, som de gerne vil læne sig op ad.
Så alt det ovenstående er naturligvis undervejs. Det afslører en ny, offentlig firmaplan fra Mazda. Mærket skal søge mere CO2-venlige alternativer, og nævner en ny rækkesekser, mild- og plug-in hybridteknologi til deres 4-cylindrede motorer og en wankel-generator.

Mazdas wankelmotor skal fungere som generator i deres eksisterende og fremtidige elbiler.
© MazdaRækkesekser i mange varianter
Mazda lader ikke deres senest udviklede teknologi gå til spilde, bare fordi de rykker i en ny retning. Den rækkesekser, der figurerer i Mazdas billede (øverst på denne side), vil være tilgængelig med Mazdas nyere Skyactiv-X teknologi. Kort sagt betyder det, at motoren kan skifte mellem en benzincyklus og en dieselcyklus, hvor benzinen selvantænder.
Billedet viser også en gearkasse, som stammer fra en bil hvor motoren er monteret på langs. Mazda regner nemlig også med at kunne udvide deres fremtidige platforme med baghjulstræk og deraf, firehjulstræk.

Mazda's plug-in hybridbil med wankelmotor
© MazdaHybridvarianter med omtanke
Mazda regner med at lancere en række hybridvarianter i de kommende år. Først og fremmest et 48 volts mild-hybridsystem til deres eksisterende motorer, men på sigt også et plug-in og generator-baseret system. Disse systemer skal være drevet af en wankelmotor, Mazda vil udvikle specifikt til formålet.
Tanken er at vurdere, om markedet vil have mest gavn af meget, mellem eller lidt elektrificering, set fra et forureningsstandpunkt. I korte træk betyder det, at jo mere ren og integreret elektriciteten i landet er, jo mere elektrificeret er den Mazda, der lander.
I lande som Danmark med en stor andel af elektricitet produceret af vedvarende energikilder og et ekspanderende ladenetværk kan man altså forvente, at wankel-motoren vil kunne agere som sekundær generator til lange ture, hvor opladning ikke er mulig.
Når dette er undervejs samtidig med nyhederne om milde hybrider og rene benzinmotorer, så er målet formegentlig ikke, at vinke endegyldigt farvel til de motorer, der udelukkende er forbrændingsbaserede.

Den CX-30 baserede Mazda e-TPV 2 har ageret tester til Mazdas fremtidige hybrid-eventyr
© Mazda