Roadster-stjernen har nu smilehuller og fem-takket grill som andre Mazda’er© Bil Magasinet

Mazda MX-5 slår ny rekord

Nu har de bygget 900.000 stk. af verdens mest solgte roadster

4. februar 2011 af Bil Magasinet

21 år og 10 måneder efter den første MX-5 løb af samlebåndet har Mazda bygget bil nummer 900.000. Det skete 4. februar 2011, hvorefter de endnu engang henvendte sig til Guinness Rekordb

© bilmagasinet.dk

og for at få opdateret oplysningerne i bogen. MX-5 har i flere år været verdens mest solgte sportsvogn nogensinde, og Mazda oplyser, at de fortsætter produktionen og arbejder sig ind på bil nr. 1 million. I Genève viser Mazda en særlig jubilæumsvariant.

 

Vi kørte MX-5 ved den internationale præsentation i 2009 af den seneste udgave, og bringer her artiklen:

-------------------------------------------------------------------------

Mere af det gode

Mazda fejrer 20 år med den frække roadster MX-5, og køberne får del i festen - et gennemtænkt facelift markerer jubilæet

20 år er det lykkedes Mazda at holde en niche af markedet - prisbillige roadstere - næsten for sig selv. Og det skyldes én ting: Ingen konkurrent har givet MX-5 rigtig kamp til stregen. Biler som MG F, Fiat Barchetta og Toyota MR2 er langsomt, men sikkert forsvundet fra markedet, uden at nogen rigtig savner dem; køberne blev ganske enkelt væk. Mazda kan glæde sig over de andres mislykkede forsøg og fejrer 20-års jubilæet og ca. 855.000 solgte MX-5 med et lille, men klædeligt facelift. Japanerne har været gennem bilen med en lup, fundet små ting, der kunne laves endnu bedre, og gjort alt for ikke at ødelægge den roadster-oplevelse, som fans over hele verden kender. En balanceakt mellem de urørlige dyder og forbedringer af roadster-konceptet.

Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig MX-5 fra førersædet, når først man ved, hvordan den er bygget op: Vægten på helt ned til 1.150 kg med fører er lav, fordelingen af massen med 50% for og 50% bag er perfekt, og baghjulstrækket og et meget lavt tyngdepunkt gør den frontmotoriserede roadster til en ballerina på snoede veje. Selvfølgelig er der ikke pillet ved de elementer i den faceliftede udgave, der er i stedet indført nænsomme forbedringer i undervogn og styretøj, som skal gøre ballerinaen endnu mere skarp og præcis.

Ingeniørerne har fundet en opsætning, der overgår den ­tidligere: Ja, MX-5 ­styrer stadig med høj præcision uanset vejens ­tilstand, og bagenden har en ­dejlig og entydig måde at underholde med overstyring på. Men hvor MX-5 før var lige vel grov i affjedringen og havde tendens til at hoppe i ujævne kurver og på ­hullede veje, har der indfundet sig en helt ny smidighed, som tillader meget mere dæmpning og fornemmelse af sikkerhed - uden en eneste anmærkning på den dynamiske side.

To motorer, en på 1,8 og en på 2 liter, er stadig udvalget. Den store er ændret til at klare flere omdrejninger og bedre respons, og selv om ydelsen er den samme med 160 hk, er der nu mærkbart flere kræfter end i den lidt hulbrystede 1,8 med 126 hk. Da den store motor kommer med limited slip-differentiale, er den endnu mere underholdende, specielt når vejene er fugtige. To motorer, to tag-varianter: Den puritanske med stoftag som 1,8 fra 364.185 kr. til 490.189 kr. for 2,0 med plastfoldetag og automatgear.

Der er små forskelle i designet på de to udgaver, bl.a. er der mere krom og en anden grill på Roadster Coupé, men fælles for dem er, at de er faceliftet til endnu større succes.

Tekst & foto: Morten B. Bek
Kilde: Bil Magasinet nr. 211/marts 2009

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...