Biltest af Mazda MX-5 1,8i Miracle
Biltest af Mazda MX-5 1,8i Miracle © bilmagasinet.dk

Mazda MX-5 1,8i Miracle

Mirakel-Mazdaen

24. august 2000 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Efter 11 år er Mazda MX-5 stadig den ægte vare

SJÆLDENT HAR REKLAMEN talt mere sandt, end da den første Mazda MX-5 i sin tid blev introduceret i USA under sloganet It just feels right. For den lille japaner, der startede 90ernes roadster-bølge, har bare det der særlige, som nogle kvinder også har. Du kan ikke præcist definere, hvad det er den har det bare, og derfor er den langt mere tilfredsstillende end alle de kopier, der er fulgt i dens kølvand siden 1989.

Måske skyldes det, at MX-5eren med sit enkle layout med motoren foran, baghjulstræk og så få dikkedarer som muligt er mere trofast overfor de klassiske engelske forbilleder end Fiat Barchetta, BMW Z3, Toyota MR2 eller MGF, for den sags skyld. Også topmodellen Miracle, der kun kommer til Danmark i begrænset antal, og i forhold til den 35.000 kr. billigere 1,8i har seks gear, beigefarvet læderindtræk, hvide instrumenter med kromringe, trærat, gearknop og håndbremsegreb fra italienske Nardi samt dørtrin i rustfrit stål.

Nogle vil måske mene, at den slags luksus ikke hører hjemme i en basis-roadster, men stilen er dejlig klassisk, og i øvrigt glemmer man alt andet, når man har sat sig ned i det lille, intime cockpit og smider den vævre Mazda rundt på øde, snoede landeveje, mærker duftene i næsen og sommervinden i håret og dirigerer de 140 hk ud til baghjulene via den pragtfulde gearkasse.

Og farten er ligegyldig. Oplevelsen tæller, og køreturen bliver målet i sig selv. I en MX-5 går vejen fra A til B som regel via C, D og E med en afstikker til F.

Selvfølgelig er der ting, der burde kritiseres ud fra en rent objektiv betragtning. Lyst læder er upraktisk i en åben vogn, kalechen kan ikke tåle maskinvask, rattet er for glat, støjen er anmassende på motorvejen, og bagagerummet er kun et udvidet handskerum.
Men bedømmer man Mazda MX-5 objektivt, har man ikke fattet en lyd af, hvad den handler om. Også i Miracle-version er MX-5eren den mest ægte roadster, du kan købe, og personligt vil jeg langt hellere have sådan en end f.eks. en Ferrari eller en Lamborghini. Mazdaen giver nemlig maksimal køreglæde allerede fra det øjeblik, den sætter sig i bevægelse, og på det punkt er den stadig unik. For der er stadig kun en ægte vare der er kun en Mazda MX-5.

Mazda MX-5 1,8i Miracle 334.991 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.839 cm3, 16V. Ydelse: 140 hk ved 6.500 o/min. 162 Nm ved 4.500 o/min. Topfart: 203 km/t. 0-100 km/t: 8,4 sek. EU-mix: 11,4 km/l. Årlig ejerafgift: 4.120 kr.

Totaløkonomi:
En brugt MX-5 er altid penge værd. Som regel passes bilerne godt, og da der ikke er mange af dem, er efterspørgselen høj. Miracle modellen vil formentlig falde lidt mere i værdi end de billigere udgaver, men næppe meget. Efter tre år og 50.000 km har den højst tabt 30 procent eller ca. 100.500 kr.
Reservedelsindeks: 131
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 1.359 kr.
30.000 km: 1.968 kr.
45.000 km: 1.406 kr.

Vi synes:
Stadig den fedeste af de fede

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.