Mazda MX-30

Mazda kigger på miljøpåvirkning over hele bilens levetid

Forklaringen på det lille batteri i den eldrevne MX-30 skal ifølge Mazda findes i deres miljøstrategi, der forsøger at begrænse CO2-udledningen på den lange bane

4. januar 2020 af Christian Birkekvist


MX-30 er Mazdas første elbil. Her har den japanske producent kombineret en elmotor med 143 hk og et lille 35,5 kWt batteri. 

Det giver samlet set en rækkevidde på små 209 km, før MX-30’eren atter skal have strøm. Sammenlignet med andre producenters elbiler, er det en meget kort rækkevidde, der overraskede alle, da den debuterede i efteråret.

Mazda MX-30

Samme forureningsgrad som Mazda 3

Christian Schultze, der er chef for Mazdas forsknings- & udviklingsafdeling i Europa, forklarer, at batteriet har en “ansvarlig” størrelse i forhold til CO2-udledning. MX-30’s lille batteri betyder, at den forurener det samme som en Mazda 3 dieselbil baseret på hele bilens livscyklus. 

Mazda-chefen fortæller, at selv hvis batteriet skal udskiftes efter ca. 100.000 miles, svarende til 160.000 km, vil den samlede forurening for MX-30’erens livscyklus stadig tilsvare en Mazda 3 dieselbil. 

Mazda MX-30

En anderledes miljøstrategi

Mazda benytter en omvendt strategi af alle andre bilproducenter i forhold til elbiler, da den gængse opfattelse ellers lader til at være "jo større, jo bedre". 

Christian Schultze forklarer, at et 95 kWh batteri ville generere langt større CO2-udledning fra begyndelsen af bilens livscyklus. Og udskiftning af batteriet i løbet af bilens liv ville skabe et endnu større klimaaftryk.

Deres mål er lav CO2-udledning over hele bilens levetid, og derfor kigger Mazda på elbilens samlede forurening på den lange bane.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...