Mazda lancerer SUV med 6 cylindre
I løbet af det kommende år vil Mazda lancere en helt ny model på det europæiske marked. Modellen hedder CX-60, og under motorhjelmen findes de største nyheder: Her kommer en sekscylindret forbrændingsmotor til at udgøre hjertet af en mildhybrid-drivline, der kan fås i både benzin- og dieselvarianter. CX-60 lanceres også i en plug-in-hybrid, der skubbes af lige dele 4-cylindret benzinmotor og el.
CX-60 lanceres også i en variant med tre sæderækker og syv sæder, som Mazda kalder for CX-80. Den lanceres en rum tid efter CX-60. Hele molevitten bygger på en ny arkitektur, der egner sig specielt til store biler. Rygterne siger dog også, at den 6-cylindrede har kurs mod gabet på en ny, baghjulstrukket Mazda6.

var den våde drøm, som Mazda i 2015 pirrede wankelmotorens genopståen med. Den er imidlertid ikke på tegnebrættet.
© MazdaWankelmotor i ny plug-in-hybrid
En anden, vigtig nyhed, som Mazda deler i øjeblikket, gælder den omstridte wankelmotor: Motortypen, der siden RX-8 har været uddød, genoplives. MX-betegnelsen antyder sport, men MX-30 skal bruge den kompakte motortype som en tiltrængt rækkeviddeforlænger.
Med det kæmper MX-30 og CX-60 altså om at blive Mazda's første plug-in-hybrid. Begge biler lanceres nemlig i løbet af 2022. De udgør også begge vigtige brikker i Mazda's nye elektrificeringsmål: Alt skal være elektrificeret inden 2030. Har man fingeren på den elektriske puls ved man, at det mål ikke er særligt ambitiøst.

Flere elbiler undervejs
Med en mere kryptisk formulering, fortæller Mazda i den nyeste opdatering også, at flere elbiler i fremtiden kan slutte sig til MX-30. De skal bygges på en ny elbilarkitektur, der jævnfør tidligere udmeldinger fra mærket vil være klar inden 2025.
I andre nyheder fortæller Mazda, at en ny model ved navn CX-50 er på vej til det amerikanske marked. Bilen skal bygges på samme platform som Mazda3 og CX-30 og skal formentligt tilbyde en mere sportslig mellemvej mellem Mazda6 og CX-5. Hvorvidt bilen også havner i Danmark vides endnu ikke.