Maxda CX-5 Skyactiv G 2,5 Cosmo grå forfra

Mazda CX-5 vandt en stortest her i bladet allerede i 2013, men holder sig frisk.

© A. Hansen

Test: CX5 er stadig frisk og frejdig

Den høje CX-5 er krumtappen i Mazda’s modelprogram, og selv om den har ni år på bagen, er den stadig moderne og klar til konkurrenterne.

25. juli 2021 af Mikkel Thomsager

Mazda CX-5 er ældet med ynde

Mazda CX-5 er krumtappen i ­Mazda’s modelprogram. Efter løsrivelsen fra Ford i 2008 tog Mazda fat på at udvikle sin egen grundlæggende teknik og udtryk. Det første resultat var CX-5, der blev lanceret i 2012. Det var i denne bil, de lancerede deres nye teknik, platform, turboløse benzinmotorer og et nyt designudtryk kaldet Kodo, som siden er spredt ud i mange andre ­Mazda-modeller.

I 2017 fik CX-5 en større overhaling med revision af det ind- og udvendige design og en opdatering af teknikken. Udgangspunktet var det samme, og det er også tilfældet med 2021-årgangen af modellen.

Programmet er revideret. Den kraftige 2,5-liters variant af Skyactiv-G motoren med 194 hk fås kun med automatgear og øverste udstyrsniveau Cosmo. Det kan hænge sammen med, at gevinsten ved at vælge dén frem for 2,0-liters motoren med 165 hk er forholdsvis lille. Officielt reduceres 0-100 km/t-tiden med 0,9 sekunder, men det føles knapt, måske også fordi Mazda’s benzinmotorer fortsat er uden turbo.

Mens vi er vænnet til, at små turbo­motorer trækker ihærdigt fra 1.500 o/min, så præsterer CX-5-motoren først sit maksimale moment ved 4.000 o/min. 

Maxda CX-5 Skyactiv G 2,5 Cosmo kabine

Der er ikke mange muligheder for at differentiere kabinens farvevalg, men finishen er flot.

© A. Hansen

Mazda CX-5 er tørstig

2,5-motoren har automatisk cylinderfrakobling, så den kan køre på to cylindre, når man cruiser med lav belastning – det skulle gavne brændstof­økonomien. Den er opgivet til 13,2 km/l, som er et forholdsvis højt forbrug for klassen, hvilket igen afføder en forholdsvis høj årlig afgift. Til gengæld er det let at opnå forbruget i virkeligheden.

Der er angiveligt ikke ændret på den 6-trins automatgearkasse af den konventionelle slags, men det virker som om, den fungerer bedre, end vi hidtil har oplevet. Skiftene er blødere og ­falder mere præcist i forhold til køremåden. 

Maxda CX-5 Skyactiv G 2,5 Cosmo grå forfra

Mazda’s signatur-lys har et destinkt udtryk, som skiller den ud.

© A. Hansen

Dommen over CX-5

Kabinen er meget sort i sort, men materialerne er lækre og finishen flot. Nyt i 2021-udgaven af CX-5 er infotainment-systemet. Skærmen er vokset fra 8” til 10,25” og er blevet skarpere, og systemet er optimeret, så det virker hurtigere. Og så er der kommet styr på natbelysningen, som man var nødt til at justere manuelt på det gamle system. Bilen holder nu selv styr på lysmængden i kabinen.

Vi synes

Mazda CX-5 har ni år på bagen, men den virker stadig som en relevant konkurrent i klassen. CX-5 bygger på flere gamle dyder, men på en titalende, opdateret og moderne måde.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Maxda CX-5 Skyactiv-G 2,5 Cosmo Aut.

  • Pris: 410.000 kr.
  • Årlig afgift: 3.020 kr.
  • Ydelse: 194 hk og 258 Nm
  • Topfart: 195 km/t
  • 0-100 km/t: 8,9 sek.
  • Forbrug (WLTP): 13,2 km/l
  • Mål: 455/184/168 cm L/B/H
  • Vægt: 1.509 kg
  • Last: 561 kg
  • Påhæng: 2.000 kg
  • Bagagerum: 506-1.620 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...