Biltest af Mazda 6 2,3 Sportive CC
Biltest af Mazda 6 2,3 Sportive CC© bilmagasinet.dk

Mazda 6 2,3 Sportive CC

MX-5 I MAXIFORMAT

21. november 2002 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Ekstra heste og udstyr sætter endnu mere krydderi på Mazda6 2,3 Sportive CC

VI HAVDE ALDRIG troet, at vi ville kalde en femdørs familie-Mazda for en dejlig vogn. Men Mazda6 kom, så og sejrede i stortesten i nr. 11/02 – og afløseren for den triste 626 var Bil Magasinets bud på Årets Bil i år.

Omsider har Mazda lavet en familie-bil, der læner sig op ad mærkets legendariske roadster MX-5, og lidt ekstra hestekræfter gør ikke sagen ringere. I topmodellen 2,3 Sportive spiller 166 hk op til den fine undervogn, og blandt andet DSC-stabilitetssystem, antispin, Brake Assist, 17-tommer hjul, xenon-lygter, læder på rat, gearknop og håndbremse samt et lækkert Bose-lydanlæg med cd-changer, seks højttalere og subwoofer er standard. Til 329.992 kr. – hos Ford må du nøjes med en tyndere udstyret Mondeo 2,0 for de penge.

Nok er 6’eren ikke helt så skarp på racerbanen som en Mondeo, men personligt synes jeg, at japaneren er mere underholdende på almindelig vej – og det er jo der, vi kører i vores biler, ikke?

Karrossen smyger sig om dig som et velsiddende sæt tøj, og faktisk får du ikke så lidt Alfa 156-fornemmelse bag rattet. Mazda6 ligger fladt i svingene, giver en rar fornemmelse med underlaget gennem rat og sæder, og den er samtidig yderst komfortabel.

Motorklangen er måske ikke helt på Alfa-niveau, men maskinen knurrer kernesundt og kultiveret, også når den får klø, og Mazdas fine samspil mellem motor, gear og kobling fornægter sig ikke. 6’eren har dog lidt svært med at komme af med de 166 hk, så især på fugtig vej er antispin-funktionen tit på overarbejde.

Sportive-versionens 17-tommer hjul gør også bilen smånervøs, så længe asfalten ikke er så plan som et dansegulv, og samtidig giver de markant mere hjulstøj end i de mindre modeller. I øvrigt er støjisoleringen af undervognen ikke synderligt overbevisende, og prisen for de lave ruder, de tykke stolper og den høje hæk er et elendigt udsyn, især skråt bagud. Og så ligner kontakt-armene noget fra en 323 fra 1987.

Men det er detaljer. Også som Spor-tive er Mazda6 en dejlig vogn – og det er jo ikke det ringeste skudsmål at få.

Mazda6 2,3 Sportive CC

Tekniske data: Motor: R4, 2.261 cm3, 16V. Ydelse: 166 hk ved 6.500 o/min. 207 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t: 9,0 sek. Topfart: 211 km/t. EU-mix: 11,2 km/l.
Årlig ejerafgift: 4.500 kr.
Totaløkonomi: Det koster altid ekstra at vælge topmodellen, men Mazdas gode ry og den forholdsvis rimelige pris holder værditabet i ave. regn med et minus på 34 procent - ca. 112.000 kr. - efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 269
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 612, 50 kr.
40.000 km: 918,75 kr.
60.000 km: 700 kr.

Pris: 329.992 kr.

Vi synes...Ideel for familiefaderen med MX-5-ambitioner. Kvik, lækker og velkørende

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...