Mazda 6 har aldrig været bedre

En uges langturstest afsløre hvor komplet en bil Mazda 6 faktisk er. Den opdaterede udgave er let på tæerne, kører langt på literen og har så meget udstyr, at det næsten er pinligt for konkurrenterne.

7. december 2018 af Steen Bachmann

150 hk lyder ikke af meget nu om dage, men et moment på 380 Nm og en høj gearing fungerer godt og gør den opdaterede Mazda 6 til en ægte langtursbil. Her er masser af kræfter til danske forhold, og et hurtigt step fra 100 km/t til 130 km/t klarer den i fin stil. Faktisk overrasker 6’eren på flere områder.

Mazda 6 er stadig relevant

Modellen kom til Danmark i 2013 og blev faceliftet i 2016, så efter facelift nummer to her i efteråret burde den være forældet. Men det er den ikke.

Designet står skarpt især i stationcarudgaven, og her er så meget standardudstyr, at man fint kan klare sig med billigste version. Den har head­up-display, en velkalibreret adaptiv fartpilot, navi og LED-forlygter med automatisk op/ned-blænd. Her er også nødbremse med fodgængerregistrering, skiltegenkendelse, blindvinkelalarm og en vejbaneassistent, der opleves som en hjælp. Det kan ingen andre i klassen matche.

Mazda 6 Optimum er spækket med udstyr

Topversionen Optimum har ovenikøbet 360-graders kamera, p-sensorer for og bag, DAB-radio, el-læderstole med køl/varme og hukommelse, adaptive full LED-forlygter, der kører med konstant langt lys og sender “skyggekegler” ud for ikke at blænde, Bose-lydsystem med 11 højttalere, 19” alufælge og varme i for- og bagsæder. Det eneste, der mangler, er en krog (4.188 kr.).

Et af kritikpunkterne ved den originale model var dens sportslige afstemning af undervognen på bekostning af komforten. På snoede veje mærkes de sporty ambitioner og den lave vægt straks, men med det seneste facelift er 6’eren blevet mere komfortabel. Ujævnheder eller en efterårsdag med rivende blæst lader den sig ikke gå på af, og retningsstabiliteten i kuling er fornem.

Hvilken Mazda 6 er det bedste køb? 

Vi peger på en 2,2 diesel med 150 hk, mellemste Premium-udstyr og automatgear til 372.998 kr. 

Mazda 6 2,2d optimum stationcar

Pris 390.998 kr.  

Motor R4, 2.191 cm3, 16V, biturbodiesel 

Ydelse 150 hk ved 4500 o/min, 380 Nm ved 1.800 o/min

Topfart 210 km/t  

0-100 km/t 10,2 sek.   

EU-miks 22,2 km/l  

Årlig afgift 3.480 kr.

Mål (L/B/H) 480/184/148 cm  

Vægt/last/påhæng 1.625/564/1.600 kg

Bagagerum 522-1.644 liter  

Dæk 225/45R19

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.