Biltest af Mazda 5 2,0 Sport
Biltest af Mazda 5 2,0 Sport© bilmagasinet.dk

Mazda 5 2,0 Sport

En femmer i høj kurs

19. januar 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Mazda 5 med udstyr, der næsten er for meget af det gode

Mazda har fortjent fået succes med den nye Mazda 5. Det er en anderledes multi-familiebil, som er prissat, så den udgør et reelt alternativ til en almindelig personbil. Dens svaghed er, at den trods sine syv siddepladser ikke rigtig egner sig til en familie på fem, fordi midterste plads på anden sæderække er et nødsæde, som kan foldes væk. Det tvinger den femte passager om på tredje sæderrække, og det er besværligt i dagligdagen, uagtet at de to sæder på tredje række fungerer rigtig godt.

En familie på fire får til gengæld en meget anvendelig og alsidig bil med masser af plads og muligheder takket være den fleksible indretning og de to skydedøre.

Billigste model har ikke de ekstra slå-op-sæder i bagagerummet, så det oplagte valg er 1,8 Comfort Plus, som har syv sæder og det nødvendige basis-udstyr inkl. aircon, varme i forsæder og ratbetjent cd-radio.

1,8-motoren går an. Det er ikke en raket, men den klarer de daglige transport-behov, så længe man ikke fylder bilen op eller spænder noget bagefter. I så tilfælde kan man passende shoppe et trin op til den 2,0-liters, 145-hestes version.

 

Merprisen er beskedne 10.000 kr. med tilsvarende udstyr. 2,0-motoren fås dog ikke med basis-udstyr, men har mindst Touring-udstyr, så reelt stiger prisen fra 283.383 kr. til 308.336 kr. Trods 145 hk er toliters-motoren ingen imponator, ikke mindst fordi støjen følger med effektudviklingen. Til gengæld er her klimaanlæg, elruder bagi, læderrat, tagræling og et andre detaljer, som gør også 2,0 Touring til et rigtig godt køb.

Den testede 2,0 Sport koster 25.000 kr. ekstra og har 17” alufælge, xenon-gaslygter, regnsensor m.m. Det er ikke dyrt – før man skal sælge bilen igen, for den slags taber værdien hurtigt. Kan du undvære det, er de penge sparet her og nu. Konklusion: vælg basis-modellen med syv sæder eller en 2,0 Touring.

Er du interesseret i en ny Mazda 5? Få 3 gode tilbud på den her

MAZDA 5 2,0 SPORT

Pris: 
333.289 kr.
Pris u/afgifter: 
115.723 kr.
Motor: R4, 1.999 cm3, 16V
Ydelse: 145 hk ved 6.000 o/min 185 Nm ved 4.500 o/min
0-100 km/t.: 10,8 sek.
Topfart: 196 km/t.
Forbrug: 12,2 km/l EU-miks
Årlig vægtafgift: 4.000 kr.
Vægt: 1.355/750 kg
Mål (L/B/H): 461/180/146 cm
Bagagekapacitet: 112/1.566 liter
Dækmontering: 205/55 R16H
Værditab (3 år/60.000 km): ca. 115.000 kr. (35 pct.)
Reservedelsindeks: 184

Vi synes…
En af de bedste i sin klasse. 2,0 Sport er ikke det rigtige Mazda 5-valg, men det ændrer ikke ved en fremragende familiebil.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...