Biltest af Mazda 3 2,0 Sport
Biltest af Mazda 3 2,0 Sport© bilmagasinet.dk

Mazda 3 2,0 Sport

Stadig i topform

18. september 2006 af Bil Magasinet

Af: Søren Juul

Seks gear, facelift og god pris gør Mazda 3 2,0 Sport til et hit

Da vi testede den gamle Mazda 3 2,0 Sport, gav Peter Clausen den fem af seks stjerner. Efter en uge i den faceliftede udgave gør jeg det samme. Vognen har fulgt med tiden og er attraktiv som aldrig før.

Det nye design på kofangere og alufælge springer ikke i øjnene, og de største ændringer er sket i motorrummet. Den omdrejningsvillige 2,0’er har fået variabel ventilstyring og arbejder nu sammen med en sekstrins manuel gearkasse. I kombination med en let forbedret aerodynamik kører bilen 500 meter længere på en liter benzin. Det sparer en plov i årlig ejerafgift.

I kabinen er der kommet hvid baggrund på urene udover fartpilot og regnsensor, og midterkonsollen har fået et let makeover. Som noget nyt kan du få et Bose-anlæg med cd-changer OG lædersæder for 8.800 kr. ekstra. Et absolut must til en 3’er: Merprisen er lav, de halvkedelige standardsæder har godt af noget hud, og BOSE laver erfaringsmæssigt fremragende stereo. Når 2,0 Sport tilmed er blevet 8.648 kr. billigere i forbindelse med faceliftet, bør du unde dig selv den ekstra luksus.

Nå, men hvordan kører den så? Forleden prøvede jeg en Honda Civic Type-R (den gamle bisse med 200 hk) på en øde, snoet sognevej. Vild og uforfalsket køreoplevelse. Samme dag fik jeg nøglerne til Mazdaen og tog for sammenligningens skyld en tur ad samme rute. Sjovt nok formåede den at frembringe et smil af Civic-kaliber på læberne: Den toliters maskine skal have omdrejninger – og tager imod dem med glæde. Den nye sekstrins gearkasse arbejder dejligt præcist, så det er nemt at holde maskinen over 4.000 o/min, hvor der sker noget.

Sammen med bilens fine undervogn er det sjovt at lege familiefar på sportslige afveje – for i forhold til den hardcore Type-R har Mazda 3 mere familietække med fem døre, et opdateret sikkerhedsniveau og et langt mere civiliseret væsen.

MAZDA 3 2,0 SPORT
Motor R4, 1.999 cm³,16V
Ydelse 150 hk ved 6.000 o/min
187 Nm ved 4.000 o/min
0-100 km/t. 9,1 sek. Topfart 202 km/t.
Forbrug EU-miks 12,7 km/l
Årlig vægtafgift 3.500 kr.
Vægt/last/påhæng 1.225/575/1.300 kg
Mål (L/B/H) 442/176/147 cm
Bagagerum 346 liter
Dæk 205/50R17V
Værditab 3 år/60.000 km ca. 95.000 kr. (34 pct.)
Reservedelsindeks 268
Pris 281.000 kr.
Pris u/afgift ca. 100.000 kr.

VI SYNES…Stadig en af de bedste semi-GTi’er. Med seks gear, opdateret motor og lavere pris er bilen attraktiv som aldrig før.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...