Biltest af Mazda 3 2,0 Sport
Biltest af Mazda 3 2,0 Sport© bilmagasinet.dk

Mazda 3 2,0 Sport

Årets Bil i joggingtøj

25. januar 2004 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Mazda 3 2,0 Sport er ikke en rigtig GTi – men den føles næsten sådan

SØRGELIGT, men sandt: der er ikke meget liv i de traditionelle GTi-biler længere. I 2004 er det monster-GTi’ere som Alfa Romeo 147 GTA og Ford Focus RS til en halv million eller mere, der er in, mens 80’ernes elskede GTi-udgave af en bil i Golf-størrelse, der stadig er til at betale for mere normale indkomster, er blevet sjælden.

Nu til dags vil bilkøberne have mere komfort og færre narrestreger. Det har slebet de skarpe kanter af de fleste rappe hækdørsbiler, og ser vi firkantet på det, ville det også være synd at kalde Mazda 3 2,0 Sport for en ægte GTi. Som så mange andre bilproducenter har Mazda dybest set ‘bare’ lagt en toliters motor og lidt mere udstyr i deres kompakte familiebil og forsynet den med lidt ydre krigsmaling samt store 17-tommer hjul på alufælge.

Men som du kunne læse i stortesten i Bil Magasinet nr. 11/2003, har Årets Bil i Danmark 2004 en gudsbenådet undervogn med fireleddet baghjulsophæng. 2,0-modellerne har desuden et andet styretøj med el-hydraulisk servo, ligesom bremserne er kraftigere end på de mindre modeller.

Sammen med de 150 hk gør det Mazda 3 2,0 Sport til en rigtig rap sag at lege med. Styretøjet er knivskarpt og giver en udsøgt feeling med underlaget, og bilen kan køres med næsten telepatisk præcision, når du er i dét humør. ESP-stabilitetssystem, som på Mazdask hedder DSC, er i øvrigt standard på alle 3’ere bortset fra 1,4.

Det er selvfølgelig begrænset, hvor mange mirakler 150 hk kan lave med 1.150 kg bil, men 2,0-motoren snurrer villigt opad i registret, og selv ved høje omdrejninger arbejder den meget stilfærdigt. Selvom den først sparker sit maksimale moment af sig ved 4.500 omdrejninger, er det let at holde gryden i kog med det lækre, præcise gearskifte, der på forunderlig vis indgår i en overbevisende helhed med motor, kobling og styretøj.
At Mazda-folkene godt ved, hvem de vil sammenlignes med, afsløres i kabinen, for førerpladsen er planket næsten direkte fra Alfa 147. Japanerne kan bare bryste sig af at have lavet en bil, der kører bedre end forbilledet, og selvom nogle læsere sikkert vil beskylde os for at være fordomsfulde, tager vi det også for givet, at kvaliteten er bedre.

Stilen understreges af et mere sporty indtræk og instrumentering end i de billigere modeller. Sport-udstyret er også omfattende med blandt andet automatisk klimaanlæg, regnsensor og xenon-lygter, mens testbilens cd-spiller underligt nok er eftermonteret ekstraudstyr.

Som 2,0 Sport er Mazda 3 små 30.000 kr. dyrere end en 1,6 med Touring Plus-udstyr, og ser vi på, hvad VW skal have for den nye Golf, er det stadig meget rimeligt. Men medmindre du er meget forhippet på at få krigsmaling og 17-tommer hjul, betaler det sig alligevel at kigge nedad i prislisten. For 266.549 kr. kan 2,0-motoren nemlig kombineres med Touring Plus-udstyret, og så er en 2,0 pludselig kun 10.000 kr. dyrere end en 1,6 med 105 hk.

Du må ganske vist nøjes med 16-tommer hjul, normale lygter i stedet for xenon (der i øvrigt koster 6.779 kr. stykket, hvis du smadrer én), fire i stedet for seks højttalere til radioen og ingen regnsensor, men du får for eksempel stadig klimaautomatik, kørecomputer og tågelygter.

Omvendt er lidt klassisk GTi-stil jo ikke at kimse af – og når fornuften også skal med i billedet, bliver Mazda 3 2,0 svær at komme udenom.

Mazda 3 2,0 Sport

Tekniske data: Motor: Motor: R4, 1.999 cm3, 16V. Ydelse: 150 hk ved 6.000 o/min, 187 Nm ved 4.500 o/min. 0-100 km/t.: 9,0 sek. Topfart: 208 km/t. Forbrug: EU-miks: 12,2 km/l. Årlig ejerafgift: 4.000 kr. Egenvægt: 1.150 kg. Mål (L/B/H): 442/ 176/147 cm. Bagagekapacitet: 300 liter.
Totaløkonomi: Mazda 3 bliver med garanti en populær brugtvare, men topmodellen bliver altid dyrest i afskrivning. Regn med minus 34 procent (ca. 97.000 kr.) efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 166
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 660 kr.
30.000 km: 880 kr.
45.000 km: 1.012 kr.
Pris: 286.553 kr.

Jeg synes...Nogle biler giver dig bare den der varme fornemmelse i maven – og Mazdas fine næsten-GTi er én af den slags biler.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...