© bilmagasinet.dk

Mazda 3 2,0 DE Inclusive

Et godt efterår

1. september 2008 af Claus Møller


 

Af Morten B. Bek 

Det bliver hele tiden sværere at være en Mazda 3. Den presses fra alle sider, for i 2007 tog den nye 2'er al opmærksomheden (med god grund) og i år tilfalder æren den vellykkede nyfortolkning af 6'eren (med mindst lige så god grund). Selv om en bil nok ikke har følelser, så er det synd for den mellemste Mazda, der står til at blive afløst inden for det næste års tid.
Velkørende og veludstyret har den altid været, og selv om man ikke lige lægger mærke til det, gøres der næsten konstant noget for at forbedre familiens 3'er: Flere motorer, mere udstyr og lavere priser er noget af det, Mazda gør for at holde dens humør og kundernes gejst oppe. Seneste nyheder er, at den fine diesel på 1,6 liter er tilbage på programmet, og den vender vi tilbage til på et senere tidspunkt, og så kan man nu vælge at købe sin Mazda 3 med Advance-, Inclusive-udstyr eller Sport-udstyr. Med den stærke 2 liters diesel med 143 hk, der også huserer i 5 og 6, vælger man Inclusive eller ingenting - den fås udelukkende med dette udstyr, der, som navnet så pænt fortæller, er alt inklusive. Regnsensor, alu-fælge, klimaanlæg, xenon-lygter, læderrat og meget mere er standard til rimelige 304.999 kr.
Mens samme dieselmotor i den nye 6'er er gearet til at køre længere på literen (17,9 mod 16,7 i 3'eren), hvorfor den føles ret uoplagt, gør den denne bil til en sprinter. 3 er hverken Mazda-familiens eller markedets nyeste skud på stammen, men den er sandelig heller ikke blandt de ringeste.

MAZDA 3 2,0 DE INCLUSIVE    

Motor    R4, 1.998 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse     143 hk ved 3.500 o/min
    360 Nm ved 2.000 o/min
0-100 km/t    9,9 sek.
Topfart    203 km/t
Forbrug EU-miks    16,7 km/l
Årlig ejerafgift    4.500 kr.
Mål (L/B/H)    442/175/147 cm
Vægt/last/påhæng    1.485/440/1.500 kg
Bagagerum    346-675 liter
Reservedelsindeks
Værditab/3 år
Dæk    205/55R16
Pris    304.999 kr.

Vi synes...
I sit livs efterår er det tilladt at slappe
af, men det gør Mazda 3 ikke. Den er stadig
klar til en nævekamp mod dyrere konkurrenter.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...