Pludselig stod der en rød Mazda 2 på redaktionens parkeringsplads. Det var længe siden, jeg sidst havde set en ny, så den knapt seks år gamle model var måske forbi på en form for afskeds-turné?
Kraftig opdatering af Mazda 2
Ved nærmere eftersyn kunne jeg se, at den havde fået et lille ansigtsløft. Den karakteriske “krom-måge” i grillen har fået bredere vinger, og forlygterne er nu standard med LED på alle udstyrs-trin, som der er tre af.
I stedet for et otium har japanerne givet Mazda 2 en kraftig vitaminindsprøjtning og modernisering, så den kan komme med på beatet i miniklassen og leve op til tidens skrappere CO2-krav.

Faceliftet kan ses på den længere front "vinge" og LED lygterne
Det sidste er gjort ved at parre den 90 hk-variant af den velkendte 1,5-liters benzinsugemotor med en starter/generator, der oplader et 24-volts batteri med bremseenergi. Den bruges til at drive bilens elektronik og hjælper motoren med et skub, når der kobles til og accelereres.
Drivlinen skuffer lidt i Mazda 2
Dertil en 6-trins manuel gearkasse i stedet for den gamle med fem trin. Det giver bilen et overgear på motorvejen. Det lyder alt sammen fint nok – især når du ser Mazda 2 runder 100 km/t på under 10 sekunder. Men i praksis føles bilen træt og fodslæbende.

Mildhybrid-motoren kører langt på literen, men føles gammeldags og momentsvag.
Ikke siden jeg testede den nye Hyundai i10 med 67 hk tidligere i år, har jeg følt mig så presset under en overhaling på motorvejen, hvor den relativt momentsvage motor skal have en tur med den ni-halede pisk, før den bestiller noget. Jeg måtte ned i fjerde gear for at lave en rask overhaling, hvilket kunne have sin charme, hvis du som jeg elsker at blive involveret som fører.
Motoren virker modvillig
Gearkassen er lækker og præcis, men motoren virker ikke rigtig tændt på at rotere hurtigt op mod det røde felt. Det er som om, den bliver holdt på en stram diæt af luft og meget lidt benzin. Der skulle også være forbedret støjisolering, hvilket er svært at konstatere.

Vil du have større end 7” skærm? Det fås ikke til Mazda 2. Apple CarPlay er standard i testbilen.
Andre ting? Der er kommet bedre forsæder siden sidst, jeg sad i Mazda 2, et nyt, tre-eget rat fra bl.a. Mazda 3 og her på midterste af tre udstyrsniveauer: Apple CarPlay. Den automatiske nødbremse er opgraderet til at virke op til 80 km/t, fartpilot og vejbaneassistent, p-sensorer bag, men bilens alder skinner kraftigt igennem, når dine øjne fanger de manuelle greb og knapper til aircondition-anlægget.
Charmerende minibil med lækkert gearskifte, men Mazda 2 virker klar til at gå på pension.
Mazda 2 Skyactiv-G 1,5 M Hybrid Sky
- Økonomi:
- Pris: 175.000 kr.
- Årlig afgift: 1.000 kr.
- Motor:
- R4, 1.496 cm3, 16V, + el
- Ydelse:
- 90 hk ved 6.000 o/min
- 148 Nm ved 4.000 o/min
- Præstationer
- Topfart: 183 km/t
- 0-100 km/t: 9,8 sek.
- Forbrug (WLTP): 18,9 km/l
- Mål og vægt
- Længde/Bredde/Højde: 407/170/150 cm
- Vægt/last/påhæng: 1.100/436/900 kg
- Bagagerum: 280-950 liter
- Dæk
- Yokohama BlueEarthGT 185/65R15