Facelift på facelift til Mazda 2
Mazda 2 har fået et facelift – altså den “ægte” Mazda 2, som en kollega i november 2020 kaldte “pensionsmoden” i magasinet.
Mazda 2 er to vidt forskellige biler – alt efter hvilken motor, du vælger. Den konventionelle motorvariant, der kan fås med manuelt gear, kommer i Mazda’s egen, nu faceliftede, “2’er”-indpakning, mens Mazda 2 Hybrid med CVT-gear er en Toyota Yaris med Mazda-logoer.
Testbilen kan spore sine rødder til lanceringen af DJ-generationen i 2014, og 2023-faceliftet er selvsagt ikke japanerens første opkvikker.
Faceliftet byder på justeringer af designet ude som inde. Det er nu lettere at afkode, hvilken udstyrsversion der er tale om, da de øverste trin har unikt kølergitter i flettet mønster med en rød detalje.

Kabinen er trang men spækket med fine materialer og udstyr.
© Søren JuulVeludstyret kabine
Indvendigt er materialer som indtræk og paneler på døre opdateret, ligesom luftdyserne er nye. Udlægningen af instrumenterne er også revideret.
Mazda 2 gør meget for at skjule sin fremskredne alder i fire flot udstyrede niveautrin, og det er muligt at få headup-display, skiltegenkendelse, 360-graders kamera og en radarbaseret adaptiv fartpilot.
I den virkelige verden vokser træerne ikke ind i himlen, og testbilen med højeste udstyrsniveau, en 4-cylindret turboløs benzinmotor med 90 hk og automatgear til en frapris på 227.500 kr. udmærker sig ved at være sløv og støjende.
Nul til 100 km/t er overstået på 12,1 sekunder, og holder du ud så længe, bliver dine øregange indlagt til konstant støj fra både mekanik, vind og vej.

Bagagerummet rummer 255-950 liter.
© Søren JuulOvervej manuelt gear
Mazda’s velkendte køreglade natur kan graves frem, men føles fjern. Automatgearkassen gør tilmed bilen trægere og tørstigere end samme bil med manuelt gear – i den manuelle variant har motoren mildhybrid-teknologi. Ellers er der ingen mekaniske forskelle i det danske motorprogram.
Alderen trykker også på praktikaliteten, og sammenlignes Mazda 2’s bagagerum med populære konkurrenter som Peugeot 208 og Hyundai i20, kan der være mindre habengut bag bilens femte dør, end tilfældet er hos den franske og koreanske rival.

Mazda 2 koster fra 175.000 kr. Testbilen koster 256.495 kr.
© Søren JuulGod, men ikke god nok
Der er ingen tvivl om, at denne “ægte” Mazda 2 aldrig har været bedre. Den er blevet forfinet og udstyret med alverdens komfort- og sikkerhedsudstyr gennem sin efterhånden lange tilværelse i den fortsat populære minibilsklasse.
Udfordringerne overstiger blot de gode intentioner. Bilen er naturligvis ikke dårligere end tidligere – landskabet, den skal boltre sig i, har blot udviklet sig, og det samme har konkurrenterne.
Som tidligere stor fan af netop Mazda 2, føler jeg, at modellen ikke har fortjent denne (forhåbentligt) sidste tur i manegen – det virker en kende uværdigt for “den gamle mester”.
Spar penge, hvor du kan
Kan man spec’e sig til en bedre bil? Nej, det kan man ikke – men man kan spec’e sig til et bedre køb. Flere af modellens mangler og uperfektheder er måske lettere at sluge, hvis der er trukket færre penge op af lommen.
Hvis du død og pine vil have en lille hatchback med et Mazda-logo, så prøv en tur i Mazda 2 Hybrid med Toyota-ophav.
Mazda 2 priser:
Mazda 2 e-Skyactiv G 1.5 CENTRE-LINE: 175.000 kr.
Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Aut. CENTRE-LINE: 193.000 kr.
Mazda 2 e-Skyactiv G 1.5 HOMURA: 200.000 kr.
Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Aut. HOMURA: 218.000 kr.
Mazda 2 e-Skyactiv-G 1.5 EXCLUSIVE-LINE: 202.000 kr.
Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Aut. EXCLUSIVE-LINE: 220.000 kr.
Mazda 2 e-Skyactiv-G 1.5 HOMURA AKA: 209.500 kr.
Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Aut. HOMURA AKA: 227.500 kr.
Fordele og ulemper ved Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Aut. Homura AKA
Fordele
+ Meget udstyr (også sikkerhedsudstyr)
+ Fine garantiforhold
+ Gode kabinematerialer
Ulemper
- Støjende drivline
- Trang kabine
- Træg og tørstig med automatgear
Vi synes: Sandheden er, at denne Mazda 2 er en smukt sminket museumsgenstand. Mens flere konkurrenter forlader bilklassen, opleves japaneren som en veludstyret krampetrækning.

Testbil: Mazda 2 Skyactiv-G 1.5 Aut. Homura AKA
- Pris: Fra 227.500 kr.
- Pris (testbil m. udstyr): 256.495 kr.
- Årlig afgift: 1.200 kr.
- Ydelse: 90 hk ved 6.000 o/min og 151 Nm ved 3.500 o/min
- Topfart: 177 km/t
- 0-100 km/t: 12,1 sek.
- Forbrug: 18,5 km/l (WLTP)
- Mål: 408/170/150 cm L/B/H
- Vægt: 1.161 kg
- Last: 388 kg
- Påhæng: 900 kg
- Bagagerum: 255-950 liter

Kamerabilledet er rimeligt, og på en lille plade foran forruden er det muligt at få headup-display.
© Søren Juul