© bilmagasinet.dk

Mazda 2 1,3

Hverken snedriver eller torpederende medtrafikanter ødelægger dit humør, når du kører Mazda 2.

23. februar 2012 af Søren Juul

Porsche Cayenne, en Range Rover eller noget andet pragtfuldt, firehjulstrukkent med seks-otte cylindre? Mindre kan nu også gøre det. Efter at have tilbragt juledagene i selskab med en Mazda 2 er det svært ikke at blive glad for den friske minibil.

2’eren stillede op med næstmindste motor i programmet (1,3’eren fås også med 75 hk. Den må dælme være tam) og Premium-udstyr, der tæller diverse el-ruder/spejle, splitbagsæde, ratbetjent radio med mere, som gør den til en god hverdagsbil. Mens resten af redaktionen krøb afsted over flere dage for at komme på juleferie, kørte undertegnede nemlig direkte i retning af juleanden den 24. i den sydlige del af landet gennem snedriver uden at få svedige håndflader.

Mazda’en aser af sted gennem snedriverne som en Bobcat, når ESC’en slås fra, og lamellerne i de smalle vinterdæk griber fat i pløret. Og så er den tilsyneladende ret solid, selv om den er en fluevægter. Holdende for rødt på en spejlglat Vesterfælledvej, kom en mand bragende med for meget fart i en gammel VW Golf III.  Resultat: To knuste forlygter, en smadret grill og kofanger. På en ilde tilredt Golf altså. Mazdaen fik en hudafskrabning i form af en flækket kofanger.

Jo flere kilometer jeg fik kørt, desto gladere blev jeg for den. Den er ikke særlig hurtig, og på motorvejen spoler symaskinemotoren afsted, men den gør det villigt og arbejdsomt uden at brokke sig.

Inde i byen eller på små landeveje er den helt tilpas. Den større 1,5’er med 102 hk føles ikke markant hurtigere, så spar de penge. Den “store” model koster nemlig mindst 179.990 kr. I stedet bliver det en sport at få mest muligt ud af motoren, den præcise gearkase og at udnytte den gode undervogn, som er blevet fintunet ved faceliftet. Styringen er delikat og hurtig, bilen krænger ikke, så 2’eren føles alligevel temmelig vaks. Og så skal den sjældent tankes. Skal du have ny bil i denne klasse, går du ikke galt med en 2’er. Den ser frisk ud, nu med den karakteristike fempunkts-grill, der pryder resten af modelprogrammet. Vi kan godt li’ den.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...