Biltest af Hyundai Trajet Provan 2,0
Biltest af Hyundai Trajet Provan 2,0© bilmagasinet.dk

Hyundai Trajet Provan 2,0

TRÆTjet

24. august 2000 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Med 2,0-motor og 136 hk er der ikke meget jet over Hyundai Trajet

TRAGISK. ALLERDE INDEN vi havde set Hyundais van-udgave af Trajet-MPVen, var bilen blevet kraftigt kritiseret for dens meget bløde affjedring. Siden har Hyundai måtte bide i det sure æble, men nu skulle der være rettet op på tingene. Hårdere støddæmpere har fundet vej til baghjulsophænget for at afhjælpe den løse bagende. Et par runder på Køreteknisk Institut i Roskilde afslørede da heller ingen slinger i valsen. Trajeten styrede sikkert igennem undvigemanøvren.

Derimod er den 2,0 liters benzinmotor et kedeligt bekendtskab. Med 136 hk er der kræfter nok til at trække den 1.750 kilo tunge van, men momentkurven topper først ved 4.600 o/min. Det betyder masser af speeder og hyppige nedgearinger, hvis lastkapaciteten på 650 kilo skal udnyttes fuldt ud.

Ufedt, når motorlyden i toppen af omdrejningsskalaen er støjende og anmassende og gearkassen lidt knoklet og upræcis. Mere fornuftigt vil det nok være at vente et halvt års tid på den 2,0 liters commonrail-diesel med ca. 115 hk.

Ellers er Trajeten et komfortabelt og støjsvagt stykke værktøj, der ustressende klarer motorvejhastigheder op til 180 km/t.

Antidyk-sæderne er multijusterbare til gavn for ergonomien, og instrumentbordets beklædning, som er udført i asiaternes yndlingsmateriale plast, er - omend lidt trist at se på - særdeles praktisk, idet det kan tåle et par arbejdsmænds daglige brug.
På sikkerhedsfronten er Trajeten udstyret med blandt andet ABS-bremser og dobbelt airbag. Det kan dog undre, at bilen fra starten ikke er blevet udstyret med fire airbags som det efterhånden være sig god kutyme. Til at gøre livet mere komfortabelt bag rattet har Trajet’en aircondtion, el-ruder og -spejle, to handskerum, et væld af aflæggerum og ikke mindst en fjernbetjent centrallås. Dejligt, hvis man som arbejdsmand render frem og tilbage til bilen hele tiden.

Prisen på de 129.990 kr. ekskl. moms (162.375 kr. inkl. moms) er der ikke noget i vejen med. Det er 20.000 kr. billigere end for Trajetens nærmeste konkurrent, Mazda MPV, som byder på tilsvarende kvalifikationer, men ikke leveres med en standard monteret fjernbetjente centrallås.

Hyundai Trajet Provan 2, 0 162.375 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.997 cm3, 16V. Ydelse: 136 hk v. 5.800 o/min. 183 Nm v. 4.600 o/min. Topfart: 179 km/t. 0-100 km/t: 13,1 sek. EU-mix: 10,7 km/l. Ejerafgift (firmabrug): 1.620 kr.

Totaløkonomi:
Hyundai Trajet er billig i anskaffelse sammenlignet med konkurrenterne. Navnet trækker dog lidt ned i prestige, og benzin-varevogne er ikke voldsomt eftertragtet som
brugte. Regn derfor med en afskrivning på 40 procent over 3 år. (52.000 kr. ekskl. moms)
Reservedelsindeks: 128
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 862,50 kr.
30.000 km: 1.293,75 kr.
45.000 km: 948,75 kr.

Vi synes:
På højde med Mazda MPV, men vent på diesel-versionen

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...