Mazda CX-3

Første test: Mazda CX-3 er en lækker lille sag

Den høje Mazda fås fra 215.000 kr. med forhjulstræk og 120 hk benzinmotor

4. juni 2015 af Søren Juul

 

Vi starter testen af den nye Mazda CX-3 fra bagsædet, hvor vi bliver klar over én ting: Platform, akselafstand og layout på instrumentbordet er som på den nye Mazda 2, men CX-3 er ikke blot en højbenet model 2 med slagfaste vinylskærme. I virkeligheden er det en syv cm bredere og fire cm højere crossover, der ikke klemmer de voksne bagsædepassagerer. Faktisk er der endda god plads til knæene, hvis du er omkring 180 cm høj.  

Når du sidder bag sportsrattet, er det tydeligt hvilken plads, CX-3’eren har i den ekspanderende klasse for små crossovers. Japaneren giver et sportsligt og lækkert førstehåndsindtryk. En stor omdrejningstæller lige i ansigtet suppleres af et head-up-display, som viser hastighed og instrukser fra navigationsanlægget i den veludstyrede testbil. Standard sidder der et speedometer på midterpladsen. En aktiv fartpilot, som også fås i den større Mazda 6, er en af de spændende ekstraudstyrsdetaljer, som kommer til CX-3.

Er du interesseret i en ny Mazda CX-3? Få 3 gode tilbud på den her

Mazda CX-3 interior instrumentbræt

Motorudvalget er småt, men alligevel yderst interessant i en verden, hvor normalen i denne klasse af små crossovers er 3-cylindrede turbomotorer. Mazda bruger i stedet en relativt stor 4-cylindret sugemotor fra Mazda 3. Du kan vælge mellem en 2-liters benziner med enten 120 hk eller 150 hk. Begge er koblet til en 6-trins manuel gearkasse eller en 6-trins automatgearkasse som i testbilen. Sidstnævnte fungerer fint med bløde og kvikke skift. Gå dog efter den manuelle gearkasse, der sparer dig for en masse penge og booster køreglæden, når du vrikker gearene ind med præcise skift.

Der fås en letløbende, 105-hestes 1,5-liters turbodiesel med 270 Nm, der lægger op til mere afslappet kørsel, men den larmer mere. Dieselen samt den 150-hestes benzinvariant fås begge med firehjulstræk.

 

Mazda CX-3 fælger

Undervognen er hævet fem cm, og støddæmpere og fjedre er ændret, så CX-3 ikke bliver for vakkelvorn. Styretøjet er dog en anelse langsommere end i den supersensitive Mazda 2. Ikke overraskende kører CX-3 mere komfortabelt end sportsligt, men du fornemmer stadig den vakse og præcise respons på styreinput kombineret med en undervogn, der er svær at rive ud af balance. Mazda har oparbejdet sig et ry for køreglade biler, og det laver CX-3 heldigvis ikke om på. 

Er du interesseret i en ny Mazda CX-3? Få 3 gode tilbud på den her

Mazda CX-3 baggage

Det kræver en dansk hjemmebanetest at afgøre, om CX-3 er bedre end Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, men den lille Mazda har tilsyneladende gode odds. CX-3 har nemlig masser af attitude og udstyr, den kører godt, og så har den nogle fede motorer.

Mazda CX-3 2,0 120 hk Vision aut.

Motor R4, 1.998 cm3, 16V
Ydelse 120 hk ved 6.000 o/min
204 Nm ved 2.800 o/min

0-100 km/t 9,9 sek.
Topfart 187 km/t
Forbrug EU-miks 17,2 km/l
Årlige afgifter 1.780 kr.

Mål L/B/H 428/177/154 cm
Vægt/last 1.270/535 kg
Bagagerum 350-1.260 liter
Dæk 215/50R18H

Pris 264.990 kr.

 

Danske priser Mazda CX-3

2.0 120 hk Core  214.990 kr.
2.0 120 hk Vision  239.990 kr.
2.0 120 hk Optimum  279.990 kr.
2.0 150 hk Vision AWD  279.990 kr.
2.0 150 hk Optimum AWD  319.990 kr.

Merpris for 6-trins automatgear (ikke til 2.0 Core) 25.000 kr.
Merpris for lyst læder til CX-3 Optimum 20.000 kr.
Merpris for metal- og Mica-lakering 6.000 kr.
Merpris for Soul Red speciallakering 7.000 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...