mazda cx-60
© Mazda

Kan man få en luksus-SUV til under 500.000 kr.?

Kan en Mazda være premium? Det mener Mazda selv og vil udfordre BMW, Mercedes og Audi med ny luksus-SUV.

17. maj 2022 af Patrick Boje Jensen

Mazda vil være lig med luksus

Mazda er klar til at rykke et nøk op i danskernes øjne. Deres nyeste bil, Mazda CX-60, er ifølge Mazda selv en udfordrer til europæiske premium-biler som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLC. Men Mazda’en skal ikke koste premiumpenge, og den første og bedste vej til en fornuftig pris på en bil i Danmark lige nu er at sælge den som plugin-hybrid. Sådan en har Mazda ikke haft i programmet før, så CX-60 bliver mærkets første. Det betyder en stor rabat på både registrerings- og ejerafgiften.

Mazda CX-60 kan fås fra 458.000 kr. i Danmark. Til sammenligning koster den billigste Audi Q5 som plugin-hybriden fra 565.000 kr., og den er billigere end både BMW’en og Mercedes’en. Og de gode prisnyheder slutter ikke der for Mazda. En Mazda CX-60 i højeste udstyrniveau med alle udstyrspakker tilkøbt kravler ikke meget over 560.000 kr.

Mazda CX-60

Designet kan sagtens være med i en slåskamp mellem premium-SUV'er - især i Soul Red.

© Mazda

Kan trække de største campingvogne

Men nu er det jo ikke svært at lave en bil, der er billigere end de tyske premium-mærker. Det gør de fleste bilmærker allerede. Men kan Mazda’en også konkurrere i virkelighedens verden?

På papiret ser det godt ud. Kræfterne kommer fra en 2,5-liters benzinmotor og en elmotor, der sammen leverer 327 hk til alle fire hjul, og kan sende den to ton tunge SUV fra 0 til 100 km/t på 5,8 sekunder. Batteriet er på 17,8 kWh, og opladningen foregår med 7,4 kW. Rækkevidden på el er 63 km, og Mazda CX-60 må trække 2.500 kg. på krogen – 500 kg mere end BMW’en eller Audi’en. Gør du det, kommer du på en vogntogsvægt i nærheden af 4.500 kg., så du må hellere have styr på, om du har det rigtige kørekort, inden du investerer i en CX-60 og en kæmpe campingvogn.

Bag rattet er nyhederne også gode. Ser man bort fra basismodellen fås interiøret i en konservativ sort læder eller i en ret vild kombination af lyst træ og hvidt nappalæder, der ser fantastisk godt ud – lige indtil du skal have ungerne ind på bagsædet med chokoladefingre og fodboldstøvler på. Om det er lige så lækkert som de tyske konkurrenter er nok op til øjet, der ser, men det er i hvert fald helt tydeligt, at det hverken føles billigt eller uigennemtænkt.

mazda cx-60 interiør

I udstyrsvarianten Homura er interiøret sort og konservativt...

© Mazda

...men i Takumi-varianten er der fuld tryk på de japanske designelementer, der virkelig får CX-60 til at skille sig ud.

Kommer også som diesel

Selv om den første udgave af CX-60 er en plugin-hybrid, betyder det slet ikke, at Mazda har sagt farvel til den traditionelle forbrændingsmotor. Senere i år kommer der en helt ny 3,3-liters dieselmotor med hjælp fra et mildhybrid-system, og i 2023 kommer Mazda CX-60 med en 6-cylindret, 3-liters benzinmotor – også en mildhybrid.

Plugin-hybriden kan leveres i Danmark fra august 2022, men Mazda tør endnu ikke sige, hvor mange biler de får til landet. Dieseludgaven kommer til Danmark i starten af 2023, mens man skal vente helt til anden halvdel af næste år på en 6-cylindret CX-60.

Vil du læse meget mere om Mazda CX-60, så skal du have fat i Bil Magasinet, og heldigvis har vi et sindssygt godt tilbud til dig: Få tre numre for bare 99 kr. Hvis du bestiller inden 14. juni 2022, er du sikker på at få nummeret med Mazda CX-60 ind ad brevsprækken.

Du kan også prøve Bil Magasinet og få en fed gave med – så skal du bare klikke her:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...