2014 Mazda CX-5 2,2 Sky-D front
2014 Mazda CX-5 2,2 Sky-D

Testbilen er en Mazda CX-5 fra 2014. Den har kørt 86.000 km og er til salg for 249.800 kr. hos Terminalen på Roskildevej i Taastrup.

Brugttest: Hvor god er Mazda CX-5 efter 5 år og 86.000 km?

Vi roste Mazda CX-5, da den var ny. Spørgsmålet er så, om fem år på arbejdsmarkedet og 86.000 kørte km ændrer på den konklusion?

7. februar 2018 af Jacob Dalby

I Bil Magasinet tester vi hver måned en nyere brugt bil, der leder efter næste ejer. I februar 2018-nummeret tager vi en Mazda CX-5 på liften hos Applus Bilsyn. 

Abonnenter får hver måned magasinet i postkassen senest en dag før, bladet er i kioskerne. Tjek vores tilbud til nye abonnenter lige nu

Japansk SUV-kram

Den kompakte CX-5 fra Mazda ramte markedet i 2012 som en helt ny model. Ingen mekaniske dele blev overført fra tidligere modeller. Det var altså en ny platform, en ny motor, en ny gearkasse og ikke mindst en ny undervogn. Og det var gode sager. Så fine at Bil Magasinets Steen Bachmann ikke var i tvivl, da han kårede den som testvinder i en stortest mod konkurrenterne. 

Her fem år efter undersøger vi, om den kompakte SUV fra Mazda stadig holder?

CX-5 er den første model, der fik det nye Kodo-designsprog, som de stadig bruger i dag. Det gør også, at designet på ingen måde ser forældet ud. CX-5 er samtidig den første model, hvor Mazda’s SkyActiv-teknologi blev en realitet. Lettere konstruktioner og besparende motorer hører til konceptet.

Den holder prisen godt

Alle de goder sager har dog sin pris. Selv hvis du kan finde et brugt ­eksemplar, som har kørt knap 200.000 km, så kommer du stadig til at betale omkring 200.000 kr. for den. På den anden side kan det betyde, at første ejer har et forholdsvist lavt værditab på den.

Et af CX-5-modellens største problemer er faktisk, at den ofte bliver sammenlignet med nogle langt billigere konkurrenter som for eksempel Nissan Qashqai. Det er en skam, for Mazda CX-5 er både større og teknisk en langt bedre bil. Vurdér hellere ud fra konkurrenter som VW Tiguan og Ford Kuga, der er mere sammenlignelige.

2014 Mazda CX-5 2,2 Sky-D interior
2014 Mazda CX-5 2,2 Sky-D

Største anke ved Mazda CX-5 er kvalitetsfølelsen i interiøret. Det føles en smule billigt, og det er netop i kabinen, at det skinner igennem, at Mazda ikke er helt på niveau med de dyrere rivaler.

Mazda CX-5 føles som en solid bil allerede fra første kilometer. Selv efter tre år og 86.000 km føles alt som nyt. Det manuelle gearskift har en kort vandring og føles stadig stramt. Styretøjet er tungt og præcist, og pedalerne har en lækker modstand. Enkelte materialer i kabinen skuffer dog en smule og virker billige og hårde – til gengæld er de slidstærke. Der er ikke en eneste ridse at finde rundt om på instrumentbordet eller knapperne.

Dynamisk afstemt undervogn

Og så kører CX-5 godt. Mazda har brugt sin lille MX-5 som referencepunkt, og det har givet pote. Sammenlignet med mange af konkurrenterne er CX-5 lækkert dynamisk afstemt uden at gå på kompromis med komforten.

Standardudstyret kan vi heller ikke sætte en finger på, ligesom den 5-stjernede Euro NCAP-eksamen heller ikke er uvæsentlig. Men meget udstyr betyder også flere ting, der potentielt kan gå i stykker. Der er for eksempel meldinger om, at bilens Bluetooth-system lever sit eget liv. I enkelte tilfælde kan telefonen ikke parres op med systemet. Lykkes parringen, kan der være problemer med at ringe op.

Langt de fleste problemer er dog børnesygdomme og hører de første årgange til. Flere ejere brokker sig over vibrerende sidespejle og en rystende motorhjelm ved motorvejshastigheder. Samtidig er forruden mere udsat for stenslag end normalt, og de kan udvikle sig til stressrevner hen over ruden.

2014 mazda CX-5 2,2 engine

Der er ikke et utal af motorer at vælge imellem – til gengæld løser selv den svageste dieselvariant til fulde opgaven med 150 hk og 380 Nm, hvilket er mere end rigeligt. Nul til 100 km/t tager respektable 9,2 sekunder.

Et langt større problem kan gemme sig i den 2,2-liters dieselmotor – og det kan blive dyrt, hvis der ikke er blevet gjort noget for at løse det. En fejl i softwaren lader diesel sive ind til den smørende olie i motoren. Det betyder, at olien med tiden bliver fortyndet i en grad, der kan skabe store skader på motoren.

Gå efter en faceliftet årgang

Samme motor havde de første år også problemer med en for svag knast­aksel. Det medførte slid på motoren og i værste tilfælde en stor motorreparation. Kan du høre en svag skurrende lyd ved omkring 2.500 o/min, bør du være på vagt. Berørte ejere af begge motorproblemer er blevet kontaktet for at få udbedret fejlene på Mazda’s regning. Sælger skal dog kunne bevise, at modellen har fået udbedret fejlen. 

Vil du være sikker, skal du vælge en model fra 2015 og fremefter, hvor CX-5 fik et facelift, der løste motorproblemerne.

Trods problemerne med den 2,2-liters dieselmotor er det stadig dén, vi anbefaler til CX-5, da problemerne som oftest er løst. Den fås enten med 150 hk eller 175 hk. Den svageste har rigeligt med kræfter, og især bundtrækket fra de 380 Nm føles godt. Samtidig er den opgivet til 21,7 km/l med forhjulstræk og manuelt gear. 

Benzinvarianten er på 2,0 liter uden turbo og 165 hk – den har et relativt højt støjniveau, og så kommer vi hurtigt til at savne bundtrækket fra dieselmaskinen. 

Få flere flere billeder og detaljer i Bil Magasinet februar 2018, der i kioskerne nu.

2014 mazda CX-5 profile

Mazda’en ser ud til at have samme størrelse som en Nissan Qashqai, men faktisk er CX-5 en lidt større bil på højde med for eksempel VW Tiguan og Ford Kuga.

2014 Mazda CX-5 2,2 Sky-D

Motor R4, 2.191 cm3, 16V, biturbodiesel

Ydelse 150 hk ved 4.500 o/min, 380 Nm ved 1.800 o/min

Topfart 202 km/t  

0-100 km/t 9,2 sek.

EU-miks 21,7 km/l  

Årlig afgift 3.680 kr.

Mål (L/B/H) 456/217/167 cm

Testbil 86.000 km

Brugtpris 249.800 kr.

Abonnenter får hver måned magasinet i postkassen senest en dag før, bladet er i kioskerne. Tjek vores tilbud til nye abonnenter lige nu

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.