Maserati Levante Trofeo
Maserati Levante Trofeo

Vi kører første test af Maserati's vilde SUV med Ferrari-motor og 580 hk

Maserati Levante har fået en ny motor med 580 hk og en lyd, som kun Italienerne kan lave den. Vi får som nogle af de første lov til at afprøve bilen i Italien.

21. juli 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Der er vel ikke bedre steder end Modena, Italien til præsentation af en ny Maserati. Testkørslen starter ved Maserati's hovedsæde i centrum af byen. Herfra går turen mod Maranello, hvor vi hilser pænt på Ferrari og sender en venlig tanke til ingeniørerne bag den nye V8. Dén V8, der for alvor skal vise sig at retfærdiggøre Levante's eksistens.

Bil Magasinet var inviteret af Maserati.

Hvad er nyt i Maserati Levante?

Levante har kørt på de danske veje siden 2016 med V6 benzin- og V6 dieselmotor. Men nu får modellen endelig den motor, Levante fortjener – og som i øvrigt har eksisteret i USA siden sidste sommer.

Den nye V8 er bygget af Ferrari og tager udgangspunkt i den, du finder i Ferrari Portofino. I Levante fås den med to ydelser: 530 hk i Levante GTS eller 580 hk i Levante Trofeo. Og vi kan lige så godt sige det, som det er – motoren er i sandhed et mesterstykke og får alle de bedste ting frem i Levante.

Trofeo bliver den kraftigste Maserati på programmet lige nu, og i øvrigt er den historisk set kun overgået af den legendariske MC12 med 630 hk. 

Trofeo spurter til 100 km/t på 4,1 sekunder og topper ved 299 km/t. Vigtigere er dog lyden, der er ren symfoni og som vækker sportsvognen i Levante. Kræfterne kommer ubesværet og med et overskud allerede fra 2.500 o/min, hvor de 750 Nm er til rådighed. Spørgsmålet er blot, om de 530 hk i GTS er nok. Få svaret, og meget mere om køreoplevelsen i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Hvem er konkurrenterne?

Maserati går i kødet på resten af feltet af hurtige SUV’er. I denne klasse finder vi bl.a. Porsche Cayenne Turbo med 550 hk, BMW X5 M og Range Rover Sport SVR og Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. På tekniksiden er der et stykke til tyskerne, hvor specielt infotainment i Levante er langt fra niveauet i tyskerne – her passer den bedre sammen med Alfa'en. Styretøjet har heller ikke samme Porsche-føling.

Til gengæld er Levante så langt fremme på passion, charme og personlighed. Især med den nye motor. Både GTS og Trofeo er på et niveau, som tyskerne næppe kommer i nærheden af. Du betaler dog prisen, når det kommer til infotainment og den slags i kabinen, som virker lidt gammeldags. Til gengæld kan du glæde dig over at have et kraftværk fra Ferrari under motorhjelmen.

Hvornår introduceres GTS og Trofeo?

Både GTS og Trofeo kommer til Danmark i midten af august. Prisen starter ved 2.589.000 kr. for GTS og 2.979.000 for Trofeo. Er du hurtig, kan du få fingrene i én af de hundrede producerede Trofeo Launch Edition til 3.369.000 kr. Den har lidt mere udstyr og visuelle detaljer, mens teknikken er den samme.


Vi synes...

V8-motoren er helt rigtig i Levante og får gode sportsvognsdyder frem i den italienske SUV. 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...