Automedia Maserati GranTurismo kamuflage forfra front


© Automedia

Se Maserati'en, som skal tage kampen op mod Tesla Model S

I 2019 gik Maserati GranTurismo på pension. Efter en kort pause er den tilbage, og nu skal den konkurrere på det florerende elbilmarked

27. juni 2021 af Frederik Hauschildt

Den nye GranTurismo bliver elektrisk

Der er gang i kamuflageproduktionen hos både Maserati og Ferrari, og der har været festfyrværkeri malet på siden af alle de hybridmotoriserede præproduktioner, som de italienske mærker har luftet. Men nu stopper festen brat, for Maserati har luftet en 100 pct. eldrevet variant af den kommende GranTurismo.

Elmotoren erstatter det, der i tidligere generation af bilen som minimum var en 4,2 liters sugemotor med otte cylindre i V-formation. Det sætter altså den kommende Maserati i en klasse sammen med biler som Porsche Taycan, Audi e-tron GT og Tesla Model S. Topmodellen skal efter sigende have over 600 hk, og et elsystem på 800v, som tillader ladehastigheder, der minder om dem på Porsche Taycan.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Ellers kan du gøre det lige her!

Automedia Maserati GranTurismo kamuflage bagfra rear

Begge GranTurismo på billedet her har udstødningsrør - Dog er venstre forskærm, hvor der typisk sidder opladestik, delvist tildækket.

© Automedia

Maserati GranTurismo beholder benzin

Selv om Maserati varsler deres første fuldelektriske model, så bliver modellen ikke udelukkende eldrevet. Automedia forklarer, at modellen også vil lancere med hybridmotorisering, og det kræver naturligvis en forbrændingsmotor. Som dem, der har skarpe øjne nok også har bemærket, så er bilen på billedet udstyret med minimum ét sæt afgangsrør.

Maserati er en del af FCA-koncernen, som nyligt er absorberet i det store Stellantis. Det betyder, at Maserati har adgang til en hulens masse el-teknik, hvis de lyster, men det er ikke sikkert, at det bliver nødvendigt. Maserati har nemlig selv haft gang i hybriddrift, og de kan også låne hos storebroren, Ferrari, hvis det skal være endnu mere varmblodet.

Automedia Maserati GranTurismo kamuflage forfra front

Kommer som cabriolet

I tidligere generationer af GranTurismo blev den italienske coupé også solgt med tagklud, som kaldes GranCabrio. Den variant skriver vores tyske partner, Automedia, at Maserati stadigvæk regner med at lave. Elbiler egner sig i teorien godt som cabriolet, eftersom den forstærkede batteri-bund kan udgøre en del af den strukturmæssige stivhed, der ellers skulle udbygges på en benzinbil.

På trods af dette har vi ikke set meget til elektriske cabrioleter. I efteråret fremviste VW-boss Ralf Brandstätter en koncepttegning, og luftede idéen om en ID.3 med foldetag. Siden er den elektriske Fiat 500e kommet til landet, og den kommer også i en cabriolet-model, dog ikke med så meget åben himmel som GranCabrio.

Automedia Maserati GranTurismo kamuflage fra side profil profile

Maserati udstiller flere kamuflerede GranTurismo. Bilen står lavt, hvilket kan tyde på en fremtidig luftundervogn, ligesom i eksempelvis Levante.

© Automedia

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...