maserati project24

VAR DET NOGET TIL EN TRACKDAY? Maserati viser banemonster med 740 hk

Maserati løfter sløret for en hårdt pumpet udgave af superbilen MC20 med navnet Project24, der vil blive produceret i 62 eksemplarer

25. juli 2022 af Mikkel Østrup-Jeppesen

Det tog lang tid, før italienerne var klar med en ny superbil, men sidste år fik vi omsider Maserati MC20 at se: En centermotoriseret superbil med elegante linjer og en nyudviklet V6-motor, der er bygget af aluminium og kulfiber.

Superbilen markerer et skifte i Maserati's modelprogram, der efterhånden er blevet en anelse antikveret. MC20 viser, hvordan fremtiden ser ud for superbilerne med Neptuns trefork på fronten, og det er denne bil, som Maserati nu har taget til det ekstreme.

maserati project24

Kraftigere, lettere og hurtigere

Navnet er Project24, og selvom racerbilen er baseret på MC20, så er der bestemt ændret en ting eller to. Den 3-liters V6-motor, som vi også finder i MC20, yder normalvist 621 hk, hvilket er nok til at få MC20 fra 0-100 km/t på 3,2 sek. 

Motoren er fintunet og udstyret med to nye turboladere, hvilket tager ydeevnen til ekstremer. Resultatet bliver 740 hk, en forøgelse på 119 hk!

Maserati har ikke udelukkende gjort Project24 til en kraftigere superbil, de har også gjort den lettere. Blandt andet er skallen omkring køreren bygget udelukkende i karbonfiber, hvilket også er gældende for flere pladedele. 

Det gør, at Project24 vejer under 1.250 kg - omkring 500 kg. mindre end MC20! Det er temmelig lavt, specielt taget i betragtning, at Maserati noget bemærkelsesværdigt har valgt at smide aircondition i vognen.

maserati project24

Derudover er der en masse nye dele, som vi kan se med det blotte øje. Mest iøjenfaldende er den enorme hækspoiler formentlig, der skal sikre downforce, når der åbnes op for alle 740 hk. 

På fronten er ventilationshullerne vokset - både i størrelse og aggresivitet - ligesom Maserati har tilføjet større diffusere og centreret de to udstødningsrør. 

Fra superbil til banebil

Maserati har sørget for at ombygge Project24 til en banebil efter FIA-godkendelser. Derfor er det blandt andet FIA-godkendt rullebur og lygter til regnvejr, der sidder i. Alle sikkerhedsmæssige dele lever op til FIA's krav og standard.

Den automatiske 8-gears gearkasse med dobbeltkobling, som man normalt finder i en MC20, er skiftet ud med en sekventiel gearkasse med seks gear og et mekanisk limited slip differentiale. Der er naturligvis et skålsæde egnet til motorsport, mens et passagersæde er ekstraudstyr.

Øget motoreffekt kræver naturligvis bedre bremser, og derfor får Project24 ventilerede bremser fra Brembo. Både front- og bagspoiler er fuldt justerbare, ligesom affjedringen er det, og Maserati fortæller, at den kommer til at producere en massiv mængde downforce.

Maserati afslører også, at de blot vil bygge 62 eksemplarer, og de har endnu ikke fastsat en produktionsdato. De ser bilen som et "øjeblikkeligt samlerobjekt" og lover fremtidige ejere, at der medfølger en stor pakke af vejledning og støtte til banekørsel.

Du kan herunder se, da Mikkel Thomsager kørte MC20.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...