Hvor er vi?
Bil Magasinet har haft en dag i selskab med den nye Maserati Ghibli Trofeo, der blev udleveret hos importøren Formula Automobile i Lyngby.
Hvad er det for en bil?
Siden 2013 har Maserati Ghibli været et eksotisk og kompakt alternativ til f.eks. en Audi A6, BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse.
Hidtil har den foreløbige topmodel været Ghibli S, der har en Ferrari-bygget V6 biturbo med 430 hk. En forførende, men rustik bil og italieneren har ikke kunne måle muskler med de pumpede varianter fra Audi Sport, BMW M og Mercedes-AMG. Indtil nu.
Maserati har fået Ferrari til at donere en fuldblods 3,9 V8-motor med biturbo til Ghibli, som i den nye Trofeo-variant er forvandlet til et bæst med 580 hk og 730 Nm.

V8'eren har Ferrari-rødder, men "omskoles" med en anden krumtap når den gør tjeneste hos Maserati. Den ligger også i den nye Maserati Quattroporte Trofeo og SUV'en Levante Trofeo.
© Søren JuulEr 580 hk ikke i underkanten, når de tyske muskelbiler "flexer" over 600 hk?
I et godt gammeldags slag bilkort får Ghibli Trofeo stadig prygl af de stålsatte tyske konkurrenter, der typisk har over 600 hk, men det betyder intet: Ghibli Trofeo er i sin egen, eksotiske klasse.
For det første syner den halv klasse mindre end f.eks. en BMW M5, hvilket forstærker indtrykket af en stilsikker muskelmand pakket ind i et skræddersyet italiensk jakkesæt.

En lille kulfiber-hækvinge og de ekstraordinært brølende udstødningsrør afslører, at her kommer en Ghibli i den heftige Trofeo-variant.
© Søren JuulFor det andet nøjes Ghibli Trofeo med baghjulstræk, hvilket gør den temmelig levende og involverende at køre på en herlig old school måde, når speederen ryger i bund.

For det tredje, så har italieneren faktisk overhånden på Autobahn, hvis du har nerver af stål: Topfarten er opgivet til 326 km/t, hvor tyskerne har for vane at begrænse topfarten elektrisk til 250 km/t i deres supersedaner - eller omkring 300 km/t, hvis man tilkøber en særlig topfartspakke.

"V8" på omdrejningstælleren minder dig om, at denne Ghibli er god for 326 km/t på toppen.
© Søren JuulHvordan adskiller den sig fra en almindelig Ghibli?
Ghibli Trofeo ligner den ret skuffende, men flotte Ghibli Hybrid med 330 hk , som vi kørte tidligere på året. Den nye topmodel kan kendes på de særlige “næsebor” i motorhjelmen, kølergrillen med spaltede blanksorte lameller, et lille italiensk flag på b-stolpen – og røde detaljer i forskærmenes "gæller".

I kabinen har sæderne sirligt syet Pieno Fiore-læder med “Trofeo” præget i nakkestøtterne. Maserati har også tilføjet et “Corsa” køreprogram, så du kan få det optimale ud af V8’eren og den adaptive Skyhook-undervogn til en trackday med fuld gas.

Lædersæderne er præget med "Trofeo" i nakkestøtterne.
© Søren JuulHvad skal den koste og hvordan kører den?
Ghibli Trofeo er en typisk leasingbil, men foretrækker du at betale fuld afgift på en gang er listeprisen 2.555.610 kr. Inklusiv en lang standardudstyrsliste.Førstehåndsindtrykket af den iltre italiener er en businessbil, der endelig har fået den motor, som det smukke karrosseri lægger op til:
Den brøler, som en Maserati skal, V8’eren kan både køres dovent eller med speederen i bund, hvor den labber omdrejninger i sig som en en superbil, mens Ghibli’s lettere rustikke chassis gør en stærk indsat for at holde superkræfterne i stram snor, når du kører friskt til gennem sving.
Den nøjere evaluering og alle de finere detaljer ved Maserati Ghibli Trofeo kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet på print. Få et godt tilbud på 3 numre af bladet lige her.

Treforken på c-stolpen kommer med en blå understregning på den "miljøvenlige" Ghibli Hybrid. På fuldblodsvarianten Ghibli Trofeo er stregen rød.
© Søren Juul