56674mas.jpg
56674mas.jpgGT S kendes på sort grill med "Maserati" skrevet med rødt og forlygter med titaniumfinish© bilmagasinet.dk

Højlydt sedan med 440 hk

Maseratis stamkunder vil ha´ mere lyd - det får de i Quattroporte GT S

23. december 2008 af Steen Bachmann
#gt

Quattroporte GT S er en sænket, trimmet, strammet og højlydt variant af den Pininfarina-tegnede sedan fra 2003.

Den er baseret på Quattroporte S, der fik verdenspremiere på Paris Auto Salon 2008 med samme 4,7-liters Ferrari-motor, som blev lanceret i GranTurismo S i 2007. I Quattroporte GT S er ydelsen via en ændret motorstyring hævet med 10 hk til 440 hk ved 7.000 o/min.
GT S har lavere frihøjde og strammere dæmpere i Sport-indstilingen end Quattroporte S. Her er revideret software til styring af automatgearkassen, ny sort grill og detaljer i eksteriøret i titanium.

Størst opmærksomhed vil motoren få. En spørgeundersøgelse blandt de amerikanske købere af Maserati i januar 2008 fastslog, at der hverken var interesse for automatisk parkering, aktiv fartpilot eller avancerede computerstyrede undervogne. "Vi foretrækker at køre bilen selv," lød det. "Men kunne vi ikke få noget mere lyd?".
Dét ønske imødekommer Maserati nu med en ny udstødning med såkaldte bypass-ventiler, der åbner ved 5.000 o/min - og giver en himmelsk lyd. Det er samme udstødning som på
GranTurismo S, og det vil være muligt at eftermontere den på øvrige varianter af Quattroporte. 

GT S får premiere på Detroit-udstillingen til januar, og lanceres i 70-året efter Maseratis første sejr i Indianapolis 500.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...