Maserati GranTurismo Folgore elektrisk


© Maserati

Maserati sigter mod Audi og Porsche: Genopliver navn til mærkets første elbil

I 2019 gik Maserati GranTurismo på pension. Efter en kort pause er den tilbage, og nu skal den konkurrere på det florerende elbilmarked

9. oktober 2022 af Redaktionen

Den nye GranTurismo bliver elektrisk

Efter Maserati har fremvist SUV'en Grecale og en specialvariant af MC20 er det tid til den gode gamle GranTurismo får et løft. Maserati har delt billeder og teknikken i den nye generation, der får en 100 pct. eldrevet variant af GranTurismo. 

Elbilsvarianten får navnet Folgore og erstatter det, der tidligere som minimum var en 4,2-liters sugemotor med otte cylindre i V-formation. Det betyder den elektriske variant bliver topmodellen med 761 hk og 1.350 Nm. Ydelsen kommer fra tre elmotorer, hvoraf en er i fronten og to ved baghjulene. 

Folgore bliver ikke kun hurtig på vejen, men også til at lade, hvor den får 800 volts-system som det, man kender fra blandt andet Porsche Taycan og Kia EV6. 

Maserati GranTurismo trofeo v6

Folgore betyder lyn på Italiensk, men GranTurismo fås også med V6-motor, her er det den kraftige Trofeo-variant.

© Maserati

Maserati GranTurismo beholder benzin

Selv om Maserati varsler deres første fuldelektriske model, så bliver modellen ikke udelukkende eldrevet. Der kommer to benzinvarianter begge drevet af den 3,0 liters V6 biturbomotor der bruges i superbilen MC20. Modena varianten får 490 hk, mens Trofeo varianten får 550 hk.

Mon ikke også benzinvarianterne får hybridhjælp længere nede af vejen. Maserati er en del af FCA-koncernen, som nyligt er absorberet i det store Stellantis. Det betyder, at Maserati har adgang til en hulens masse el-teknik, hvis de lyster.

Motorene bliver som standard koblet til en ottetrins automatgearkasse fra ZF og firhjulstræk. Det er dog muligt at slå alle elektroniske hjælpemidler fra i motorindstillingen Corsa, hvis det bliver for kedeligt og sikkert med firhjulstrækket.

Maserati GranTurismo Modena v6

Kamuflerede varianter har stået så lavt det tyder på luftundervogn, ligesom i eksempelvis Levante.

Kommer som cabriolet

Maserati bekræfter i samme ombæring at coupéen får selskab af cabrioletmodellen kaldet GranCabrio. Det bliver med samme motorer som coupéen. Vi kan ikke rigtig tænke på nogle konkurrenter til den elektriske variant af GranCabrio.

Elbiler egner sig i teorien godt som cabriolet, eftersom den forstærkede batteri-bund kan udgøre en del af den strukturmæssige stivhed, der ellers skulle udbygges på en benzinbil. På trods af det er det eneste bud herhjemme Fiat 500e, der dog ikke har nær så meget åben himmel som GranCabrio får.

De oplagte konkurrenter til coupéen bliver Porsche Taycan, Audi e-tron GT og Tesla Model S. Hele herligheden kan forventes til næste år.

Læs også: Her er verdens hurtigste biler!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...