Første test: Maserati Ghibli Hybrid med fire cylindre kortslutter køreglæden

Maserati er påbegyndt en elektrificering modelprogrammet og starter forsigtigt ud med en hybrid-variant af sportssedanen Ghibli. Vi undersøger, om den italienske levemand i firmabilsklassen slår til med en lille 2,0 liters turbomotor tilsat 48 Volt.

2. februar 2021 af Søren Juul

Hvor er vi?

Vi har hentet et eksemplar af den nye Maserati Ghibli Hybrid hos den danske importør Formula Automobile i Lyngby og har sat kursen nordpå ad motorvej til nogle snoede veje omkring Hillerød. 

© Søren Juul

Hvad er det for en bil?

Maserati Ghibli er en sportslig sedan med bag- eller firehjulstræk. I sin nuværende form har den siden 2013 været det eksotiske alternativ til f.eks. BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse – og budt sig til med italiensk design og kraftige V-motorer med turbo.

© Søren Juul

Nu følger fabrikken tidens trend og tilbyder modellen i en ny hybrid-variant med kun fire cylindre, der skulle udlede mindre CO2 end en Ghibli Diesel og bruger 20 pct. mindre benzin end en Ghibli V6.

Javel! Har Maserati ofret al vildskab på miljøets hellige alter?

Nej, det vil være en overdrivelse. For det første er det kun en mildhybrid, så den skal aldrig sættes i en oplader. Under motorhjelmen ligger en potent 2,0-liters 4-cylindret FCA-motor kendt fra Alfa Romeo Giulia Veloce tilsat know-how fra Maserati Innovation Lab i Modena. 
© Søren Juul

Det har givet den ny Bosch-motorstyring og et spektakulært 48 volt-hybridsystem, der parrer en bæltedrevet starter/generator og et batteri i bagagerummet til opsamlet bremseenergi og en tjans med at drive en elektrisk kompressor i motorrummet kaldet e-booster. Den assisterer turboladeren med at klemme mere luft ind i motoren ved lave omdrejninger, og dermed sikre omgående respons.

For det andet har den 330 hk og et V6-diesel-­agtigt drejningsmoment på 450 Nm fra bare 1.500 o/min.

Og for det tredje lover fabrikken, at det legendariske Maserati-brøl lever videre i bilen, selvom motoren har fået amputeret et par cylindre. 

© Søren Juul

Er der andet, der er nyt på aldrende Ghibli?

Modelår 2021 har givet Ghibli nye baglygter med boomerang-grafik, der sender en nostalgisk hilsen til den legendariske 3200 GT fra slut-90’erne.

Hybrid-varianten kendes ved blå styling af treforken på C-stolpen og gællerne i forskærmene. I kabinen er der blandt andet kommet et nyt infotainment-system, som traditionen tro i en Maserati stadig føles en smule gammeldags.

© Søren Juul

Hvad skal den koste, og hvem er konkurrenterne?

Ghibli Hybrid er en typisk leasingbil, men for sammenligningens skyld kan vi se på listeprisen, der i første omgang blev oplyst til 1,5 millioner kroner af importøren – og siden justeret til 1.321.585 kr. efter de seneste afgiftsændringer, der ikke tilgodeser italieneren i samme grad som konkurrenterne.

BMW kræver kun 627.777 kr. for 6-cylindret 545e xDrive Sedan plug-in hybrid med en systemydelse på 394 hk - og en 4-cylindret Audi A6 55 TFSI e quattro S-tronic med 367 hk lå et godt stykke under en million kroner sidst vi så en officiel pris på modellen (den er ikke at finde på audi.dk i skrivende stund).

Tyskerne er hurtigere end Maserati’en og kan tilmed køre en del kilometer på el alene, så de har et forspring på mange måder, udover prisen...

© Søren Juul

Hvordan kører Maserati Ghibli Hybrid?

Det dykker vi ned i et kommende nummer af Bil Magasinet, men vi kan godt afsløre, at cylinder-amputeringen i motorrummet desværre går ud over den fandenivoldske motorlyd – medmindre sammenligningsgrundlaget er en Ghibli Diesel. Kun med speederen i bund ved gearskift snerrer den aggressivt, som et ekko af de gode gamle dage.


0-100 km/t på 5,7 sekunder er kvikt, som en GTI til en tredjedel af prisen, og langsommere end de to føromtalte tyske konkurrenter. Til gengæld styrer Ghibli Hybrid dejligt skarpt, præcist og direkte, men resten af undervognen er ikke just i hopla. Den føles unødvendig stivbenet uanset hvilken indstilling den adaptive Skyhook-undervogn (standard på udstyrsniveau GranSport) står i.

Med andre ord kommer Ghibli Hybrid ikke helt i mål. Læs Bil Magasinets endelige dom i næste nummer af magasinet. Tegn et abonnement lige her. 

© Søren Juul

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...