Thomas spottede et vognlæs biler, han aldrig havde set før

Læser har spottet et vognlæs Ligier-biler, men hvad er det for nogle, og hvorfor har vi dem ikke i Danmark?

2. juni 2021 af Mikkel Thomsager
© Thomas Rasmussen

Hej Bil Magasinet

Jeg kørte hjem fra Kolding i går og mødte denne autotransporter med nogle meget små biler på. Alene bilernes mærke henleder opmærksomheden på en racerbane med finale-flaget. Har ikke set dem før. Hvad er det?

Med venlig hilsen

Thomas Rasmussen

Svar fra Bil Magasinet

Det er såkaldte quadricykler, som er en biltype, der er godkendt i EU-systemet, men som af forskellige årsager ikke er interessante i Danmark, så autotraileren var helt sikkert på gennemrejse.

I EU-systemet er der en forordning (EU 168/2013), der handler om godkendelse af 2-hjulede og 3-hjulede motorcykler samt 4-hjulede quadricykler. Reglerne for de 4-hjulede quadricykler er, at de ikke må veje mere end 450 kg, så der er typisk kun plads til to personer. 

Men der er meget få restriktioner for dem. De er helt fri for regler om bremsekraftfordeling, ABS, ESC, brændstoftankens styrke, sædernes styrke og fastgørelse samt kollisionssikkerhed. Alt det som alle almindelige biler af gode grunde skal opfylde for at blive solgt i Danmark.

De findes i to varianter, der gerne fås med samme karrosseri. Det gælder en “tung quadricykel”, der højst har 15 kW (20,4 hk) motoreffekt og ingen hastighedsgrænse, og en “let quadricykel” der kan køre op til 45 km/t.

Sidstnævnte kan i flere europæiske lande køres af unge helt ned til 14 år og uden kørekort, hvilket formentlig er årsagen til, at de overhovedet findes. 

Har man fået frakendt eller ikke fået fornyet sit kørtkort, kan man således køre quadricykle i Frankrig. Quadricykler kan i øvrigt fås både med benzin, diesel og el-motor.

© Ligier

For dyre til Danmark

Begrebet quadricykler findes ikke i dansk lovgivning. Hvis et køretøj har fire hjul, er det en bil, således også quadricykler, som altså kan registreres i Danmark, hvis man vil, men mod betaling af fuld registreringsafgift. 

Og da de franske Ligier quadricycler faktisk er ret dyre, giver det ingen mening. En Ligier JS60, som den på autotransporten, starter ved 110.000 kr. uden afgifter, så med afgift bliver den dyrere end en Dacia Sandero.

De særlige regler for, hvem der må køre quadricykler, gør dem populære i Frankrig, hvor man også finder Europas største producenter af dem. Ligier er en af dem.

Hvis du genkender navnet, kan det være fordi, at Ligier var særdeles aktive inden for motorsport fra midten af 70’erne og godt 20 år frem. Ligier deltog i både Formel 1 og LMP3. Derfor det ternede flag i logoet.

© Wikipedia

Med Maserati V6

Inden da producerede Ligier sin egen sportsvogn, Ligier JS2, der benyttede først Ford og siden Maserati V6-motor, i en centermotorsportsvogn designet af Pietro Frua. Det var således en nydelig stålbil, bygget omkring et stålchassis, først og fremmest udviklet til race, men den blev også solgt som gadebil, fordi det var påkrævet for nogle af de klasse, som bilen deltog i.

De moderne Ligier-bilers karakter gør, at vi næppe får dem at se i Danmnark. Men vi har faktisk Ligier-producerede biler i Danmark. Det er nemlig også Ligier, der producerer den lille selvkørende bus, EZ-10, der kører, eller rettere sagt skal køre, som forsøgsbus på DTU i Lyngby nord for København.

Faktisk har projektet været klar et stykke tid, men det savner myndighedernes godkendelse, for at busserne kan køre selv.

Med venlig hilsen

Mikkel Thomsager

© Linc/Rasmus Degnbol

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...