Jeg skal skifte bil - hvad gør jeg?
Covid-19, krig, forsyningskrise og inflation har vendt op og ned på bilmarkedet: Der er meget lange leveringstider på nye biler, og det rammer også leasingselskaberne og giver kæmpe efterspørgsel og stigende priser på brugtmarkedet. Selvom der er bedring at spore, kan det tage årevis før markedet vender tilbage til normale tilstande. Så hvad stiller du op, hvis du skal skifte bilen ud inden da?
Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen har i næsten 20 år fulgt markedet dagligt og giver sit bud på fire læsere, der overvejer at skifte bilen ud:

Volkswagen Passat Variant Highline 1,5 TSI DSG (2019, 77.000 km)
Spørgsmål: Jeg plejer at skifte bil, når min bil fylder tre år. Jeg har en Passat Variant 1,5 TSI med DSG-gear, der fylder tre år i august, og er i tvivl. Vi vil gerne have en ny eller næsten ny VW ID.4, men har brug for en bil, og en ID.4 skal man enten vente lang tid på eller betale merpris for en brugt. Hvad vil du råde os til?
Jan Lang: “Der er en dårlig nyhed og en god nyhed. Den gode er, at du får en rekordhøj pris for din brugte Passat. Det er min vurdering, at den vil være helt op til 270.000 kroner værd, og den vil også være penge værd, hvis du venter nogle måneder med at sælge den.
Den dårlige nyhed er, at elbilerne også er steget i pris, så det er ligesom med gynger og karuseller for dit vedkommende. Men alligevel vil jeg anbefale dig at skifte. Hvis du kigger dig lidt for på brugtbilmarkedet, så vil du kunne finde en ID.4, der sælges relativt fornuftigt. Lige nøjagtigt med ID.4 er udbuddet fornuftigt på den anden side af 100 biler til salg, og samtidig er det en model, som forhandlerne tager hjem i stor stil, så du vil kunne finde en fornuftig pris. Samtidig er de seneste udmeldinger fra VW, at de forventer stærkt reducerede leveringstider på de nye biler, så tag ned forbi den lokale VW-forhandler og spørg ind til, hvornår han kan levere. Han vil sandsynligvis også være stærkt interesseret i din Passat, så forhåbentlig går ligningen op for dig. Og så vil du opleve, at ID.4 i den daglige drift er væsentlig billigere end Passat’en.”

Ford Focus 1,0 SCTi Titanium (2012, 271.000 km)
Spørgsmål: Vi har en Focus stationcar fra 2012 og er trætte af stigende værkstedsregninger. Vi har små børn og brug for god plads, og har ikke råd til en elbil. Vi ser på en ny Dacia Jogger til 200.000 kr. med udstyr finansieret hos en forhandler. Vil det være helt skørt med henblik på gensalgsværdi og sikkerhed?
Jan Lang: “Altså sikkerheden er udfordret i Dacia Jogger sammenlignet med andre 2022-modeller, men det vil alligevel være et fremskridt sammenlignet med din 2012 Ford Focus. Gensalgsværdien vil være høj, da MPV-modeller med plads til syv personer efterhånden er en mangelvare – nye som brugte – så derfor vil en Dacia Jogger også være penge værd om fire-fem år. Jeg synes faktisk, det er en fin bil, der holder, hvad den lover, men sikkerheden er ikke på 2022-niveau.”

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet (2017, 67.000 km)
Spørgsmål: Jeg har en fem år gammel Suzuki Swift og vil skifte til en nyere bil, mens den stadig er noget værd. Er minibiler også steget i pris og hvad betyder det for mig, hvis jeg vil bytte til en næsten ny Fiesta eller lignende?
Jan Lang: “Alle brugte biler, der er under 15 år gamle – også de ældre dieselbiler – er steget i pris. Og din Swift er ingen undtagelse. Den er faktisk steget i gennemsnit 20 pct. over de seneste 12 måneder, og afhængig af udstyrsniveau og motorvariant vil du kunne få omkring 120-130.000 kroner for bilen. Den nye minibil i form af Ford Fiesta, som du nævner er også steget i pris, og du vil kunne finde en for omkring 180.000 kroner for en 2020-model med få km på tælleren og et solidt udstyrs-niveau. Et alternativ er Opel Corsa eller Hyundai i20, der er fås lidt billigere.”

Tesla Model 3 Standard Range (2021, 14.000 km)
Spørgsmål: Brugt Tesla Model 3 er en efterspurgt vare – ville du risikere at købe en bil af denne type privat?
Jan Lang: “Dét er den. Tesla 3 er den mest efterspurgte brugtbil i øjeblikket. Køber du et nyere eksemplar, så vil jeg ikke være bange for at købe den fra en privat, især hvis fabriksgarantien stadig gælder. Men du skal være opmærksom på, at de private bilsælgere lige nu tager samme eller ofte højere priser end forhandlerne, og derved er der intet sparet ved at handle privat.
Samtidig er du hos forhandlerne bedre sikret i form af garanti- og reklamationssikring, som de er forpligtiget til at yde. Oplever du problemer med bilen, så er det også nemmere at få løst, hvis du har købt bil hos en forhandler. Og så lige et tip – sørg for at købe så ny en Tesla 3 som muligt. Modellen bliver nemlig løbende opdateret af Tesla, og de senere eksemplarer er langt bedre biler end de første fra 2019.”