Læser spørger: Skal jeg beholde min diesel-Peugeot?

Læser får halveret sit kørselbehov den kommende tid, så skal han skifte sin Peugeot 308 HDi ud, og i givet fald med hvad?

28. marts 2021 af Mikkel Thomsager

Kære Bil Magasinet


Jeg har brug for et godt råd. Jeg ejer i dag en Peugeot 308 1,6 hdi 120 hk med automatgear og GT-Line udstyr. Den er fra 2017 og har lige rundet 53.000 km. 

Den blev købt da mit kørselsbehov var 160-200 km hovedvej og motorvej om dagen, nu har dette behov ændret sig til 30-35 km by og landevej om dagen. Fra august og et år frem stiger det til ca 60 km om dagen også by og landevej.

Jeg er lidt bekymret for adblue-systemet og partikelfilteret, og jeg står overfor et skift af bremser hele vejen rundt og et syn i efteråret. På grund af de korte ture overvejer jeg at skifte til en benzinbil, men hvilken?

Er det smartest at tage værditabet nu og skifte til en nyere benzinbil, eller skal jeg pakke bekymringerne væk og køre glad videre?
Da jeg ikke har mulighed for at få en lader op hjemme, ser jeg ikke en hybrid eller elbil som mulighed endnu.

Mvh.

Bo Jelling Nørskov

Svar fra Bil Magasinet

Kære Bo.

Jeg er næsten ked af at sige, at det ud fra en økonomisk betragtning er mest fordelagtigt for dig at beholde din Peugeot og køre glad videre.

Før adblue blev udbredt kunne mange koldstarter og korte ture blive et problem for partikelfilteret, men adblue-løsningen skulle netop modvirke, at det sker. Derfor ville jeg ikke frygte for motorens liv.

I forhold til værditabet kan man argumentere for, at det er bedre at tage det, inden bilen runder fire år, men gevinsten er formentlig mindre end omkostningerne ved at skifte bil. Din bil er, så vidt jeg kan gennemskue, en Euro6-bil, det vil sige af, motoren er af seneste miljøklasse. Den vil efter min mening ikke tabe værdi i særlig grad, som følge af den generelle uvilje mod diesel-biler.

Der er stadig mange, for hvem en nyere dieselbil er det eneste rigtige valg, sådan som det også har været det for dig hidtil. Tværtimod kan man argumentere for, at det meget lille salg af dieselpersonbiler, som vi har i øjeblikket, kan gøre nyere, Euro6d dieselpersonbiler til en mangelvare om to eller tre år. Så stiger priserne, og værditabet på din bil bliver mindre.

Med dine kommende kørselsbehov kunne en opladningshybrid være en mulighed, men ikke når du ikke kan lade hjemme.

Mvh. 

Mikkel Thomsager, chefredaktør

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...