Hej Bil Magasinet.
Jeg købte i november 2021 en Hyundai Ioniq 5 med forventet leveringstidspunkt primo juni 2022. Nu har jeg fået en opringning – som mange andre – med den besked, at bilen ikke kommer!
Forklaringen er Covid-19, krigen i Ukraine og omstilling til produktion af 2023-modeller. Er det ok?
Venlig hilsen
Jens Sønderbæk
Det kan de ikke, men...
Spørgsmålet handler om jura, hvorfor vi har sendt det videre til Johanne Berner Hansen, der er juridisk chef i Dansk Bilbrancheråd. Hendes svar lyder:
"Desværre kan Hyundai godt hæve aftalen – ingen kan gøre noget umuligt; men det kan komme til at koste dyrt. Juridisk set er aftalen er indgået i henhold til den købelov, der gjaldt før 1. januar 2022 og i henhold til aftaleloven, hvorefter tilbud og svar udgør en bindende aftale.
Imidlertid udgør Hyundais oplysning om ikke at kunne/ville levere, at handlen ikke kan gennemføres – levering er forsinket; mildt sagt.
Hyundai har IKKE et retskrav på at kunne annullere handlen, medmindre der er taget et udtrykkeligt forbehold herfor i slutsedlen, eller det vil være direkte urimeligt at fastholde aftalen.
Der er næppe et forehold i slutsedlen, og idet Hyundai må anses som den stærke aftalepart overfor en forbruger, så skal der usædvanligt meget til, førend det vil være urimeligt at fastholde Hyundai i aftalen – også selvom det er blevet et tabsgivende salg.
Der er mulighed for at få erstatning
Vi står altså en bindende aftale, som Hyundai reelt set vælger bevidst at misligholde – og det giver Jens ret til at kræve erstatning.
Erstatning er vanskelig at opgøre, men Jens kan vælge enten at få de direkte udgifter, der har været forbundet med den oprindelige handel dækket (for eksempel tidsforbrug til at indgå aftalen, eventuel prøvetur, udgifter til finansiering eller lignende) eller at foretage et dækningskøb, det vil sige køb af en anden, tilsvarende bil, dækket.
Hvis der er en reel umulighed i leveringen, så vil det yderligere vanskeliggøre at finde en tilsvarende bil; men med lidt snilde, så kan et tab godt opgøres.
Jens skal huske at reklamere skriftligt og bede om at få en skriftlig tilbagemelding fra Hyundai, der skal indeholde oplysning til Jens om hans mulighed for at indbringe den uberettigede ophævelse for Ankenævn for biler.
Mvh.
Johanne Berner Hansen, juridisk chef, Dansk Bilbrancheråd