Hyundai Ioniq 5 elbil crossover

Læser spørger: Kan vi erstatte den gamle stationcar med en elbil?

Lene og Peter har samlet mod nok, til at tage springet til elbil - men kan en elektrisk familiebil overhovedet lade sig gøre for 4.500 kr. om måneden?

18. januar 2022 af Frederik Hauschildt

Hej Bil Magasinet

Vi har en ældre Mazda stationcar med benzinmotor, der skal videre. Vi har mod på skifte til en elbil, men har ikke lyst til at købe den. Vi accepterer, at privatleasing er en smule dyrere. 

Vi er to voksne, to børn og to mindre hunde, og kører 15.000-18.000 km om året, herunder en del ture fra Aarhus til vores sommerhus ved Blokhus. 

Vi skal have en hjemmelader med i købet til opstilling i vores indkørsel, og har et bilbudget på 4.500 kr. om måneden inklusive alt. Kan man lease en brugbar elbil med plads til en familie for dét?

Lene & Peter, Aarhus

Hej Lene og Peter

I sig selv er kravene om hyppige smutture til Blokhus og plads ikke urimelige for en elbil - mellem Aarhus og Blokhus er mindst cirka 160 km, så selv hvis ladestanderen er optaget, findes der en del elbiler, der kan klare turen på én opladning. I dette tilfælde er den begrænsende faktor prisen.

Biler som Skoda Enyaq eller Hyundai Ioniq 5 ville være idéele til formålet, men prisen er for høj. Sikkert inden for prislejet ligger den elektriske version af Citroën C4, men her begynder rækkevidden at blive et problem.

Et alternativ kunne også være at kigge efter brugte elbiler. Teknologien inden for elbiler har dog udviklet sig hurtigt, og batterisystemerne er i mange tilfælde gjort håbløst gammeldags af moderne rækkevidder og ladehastigheder.

Læs også vores hverdagstest - kan en læser pendle i elbil?

Kia EV6 crossover elbil familiebil


© Søren Juul

Et spørgsmål om definition

I udgangspunktet er Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 ikke dårlige bud - her er godt med plads og rækkevidde, og leasingpriserne på Ioniq 5 starter på bare 3.995 kr./md. Tilføjer du årlig kørsel, forsikring og afgift, løber prisen dog hurtigt op i over 4.500 kr. - det samme gælder Citroën EC4.

Overvej i stedet Hyundai Kona. Basisvarianten koster fra 3.445 kr./md. med jeres årlige kørsel, og har en rækkevidde på 304 km. Hvis I vil til og fra Blokhus uden at oplade, så koster varianten med lang rækkevidde fra 3.845 kr./md., og her efterlades rum til forsikring og afgift. 

Hvis I med 'bilbudget' også tæller udbetaling og installation af ladeboks, hvilket typisk koster omkring 8.000 kr., så er regnestykket anderledes: Her er det stort set umuligt at få en elbil med brugbar rækkevidde til under 4.500 kr./md. Tæller I også penge brugt på strøm oveni, så ser det sort ud.

Vent, hvis I kan

Stod jeg i samme situation, havde jeg ikke taget det elektriske spring. I stedet havde jeg kigget på nyere, fossile alternativer, eventuelt en plugin-hybrid. Allerbedst er det dog, hvis Mazda'en kan køre en smule længere: Der er nemlig stadigvæk leveringsproblemer, og priserne er fortsat høje. Det gør det selvfølgelig nemt at komme af med Mazda'en, men også tilsvarende sværere, at komme tilbage i noget nyt.

Med venlig hilsen,
Frederik Hauschildt

Læs også: Her er 18 interessante elbiler på det danske marked.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...