Læser spørger: Hvad f..... har Ford gang i?!

Ford udfaser den ene model efter den anden. En Ford-fan undrer sig over, hvad han skal køre i næste gang.

6. november 2022 af Mikkel Thomsager

Kære Bil Magasinet 

Kan I ikke bore lidt i, hvad f…. Ford har gang i? Her tænker jeg på, at de udfaser den ene fine bil efter den anden uden en direkte erstatning. Der er i det hele taget ikke mange modeller at vælge imellem, sammelignet med fx VW.

Ved godt at det umiddelbare svar vil være noget med svigtende salgstal, og at de er ved at overgå til udelukkende elbiler, meeen alligevel...

Jeg er selvfølgelig lidt farvet, da jeg udelukkende har kørt ford i over 25 år (og påtænker at jeg snart skal have en Ford sommer-/søndagsbil. Garagen er udvidet, så der er plads til en Ford Escort XR3i cabriolet. Venter blot på, at den rette bil kommer til salg)

Min hverdagsbil er en C-Max benziner, men hvis ikke snart Ford kommer med noget der direkte kan erstatte den, må jeg jo ty til andre mærker, når den skal udskiftes.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen, Rødekro

Udfasning før indfasning

Det korte svar er, at Ford har gang i en gevaldig, fremskyndet omstilling til eldrift, og man har grebet om krumtappen fra starten af. Mens VW udvikler elbiler for derefter at udfase fossilbilerne, så udfaser Ford fossilbilerne for at lave plads til elbilerne. Ironisk nok skal en del af Ford nye elbiler bygges på VW-teknik.

Ford Mondeo udgik af produktion i marts 2022. Ecosport, som aldrig fandt sin plads i Danmark, stopper også i år. I slutningen af oktober meddelte Ford, at Fiesta udgår af produktion i 2023, og det et års tid før oprindelig planlagt. Det sker samtidig med at Ford Galaxy og Ford S-Max udgår. 

Til gengæld skal Focus holde i endnu nogle år. Den udgår først i 2025.

Ford Puma fortsætter, men den bliver til en elbil

To nye Ford el-biler på VW-teknik

Hvad er der så tilbage i Europa? Den succesfulde opladningshybrid Kuga fortsætter. Det gør den mindre succesfulde Puma også, men det bliver til en elbil i løbet af 2023, og så fortsætter elbilen Mustang Mach-E naturligvis.

Hertil kommer to nye elbiler en ny i 2023 og endnu en i 2024. Det bliver begge mellemklasse SUV/Crossover-modeller, som bliver udviklet på basis af VW-teknik. Ford vil således bygge nye biler på basis af VW’s MEB platform.

Målet er at Fords program kun skal bestå af elbiler fra 2030.

Mens Ford således låner teknik af VW til personbilerne, låner VW teknik af Ford til nye varebiler, som også vil blive elektrificerede inden 2030.

Besynderligheden i programmet er VW Amarok, der skal dublere som Ford Ranger.

Med venlig hilsen

Mikkel Thomsager, chefredaktør

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...