Hej Bil Magasinet
Vi er de glade ejere af en el-bil som vi primært bruger til at pendle i. Som “nummer 2” bil har vi en Volvo V60 T6 hybrid (2022-model, men med det lille/gamle hybridbatteri), som vi bruger på længere ture, så vi ikke skal “tænke” i opladning o.lign.
Der er ikke mange “el-kilometer” i Volvo’en og efter omkring 40 km på strøm, er festen forbi, og der køres herefter primært på fossilt brændstof, og den løbende genopladning af batteriet er begrænset, omend den ved langsommere kørsel og kø-kørsel af og til godt kan køre lidt på strøm igen.
Imidlertid findes der en funktion, hvor bilen lader hybridbatteriet, mens vi kører.
Spørgsmål: Kan det give mening at bruge denne funktion, når man er på langtur for at køre mest muligt på strøm - eller brænder vi bare tilsvarende mere benzin af, mens vi bruger funktionen, så vi samlet set bare “går i nul”? - Jeg synes ikke, jeg kan finde svaret hos Volvo.
Håber I måske kan hjælpe!
Venlig hilsen
Anders Kaaberbøl
Hej Anders
At lade bilen benzinmotor lade hybridbatteriet er en dårlig måde at udnytte energien på.
Hver gang brændstof skal omdannes til f.eks. bevægelsesenergi, går der energi tabt. Og der går også energi tabt, når man skal omdanne bevægelse (rotation) til el via en generator, og når det så skal omdannes tilbage fra el på batteriet til fremdrift i en elmotor.
Benzinmotor udnytter kun (i runde tal) 30% af energien til at lave bevægelse af bilen. En generator udnytter kun 90% af den tilførte “bevægelse” til el til batteriet, og en elmotor udnytter kun 90% af den elektriske energi til at lave fremdrift.
Hvis bilen er tom for el, så skal man altså køre direkte med benzinmotoren (til virkningsgrad 30%).
Hvis man i stedet forsøger at lade op via generator og tilbageføre energi til fremdrift via elmotor, så bliver virkningsgraden i den proces 0,9 x 0,9 = 0,81.
Så man får kun 30% x 0,81 = 24% ud af energien fra benzinen i stedet for 30% ved direkte drev.
Så funktionen med at lade på en plugin-hybrid, skal man bruger kun, hvis man har fået brugt for meget el, og man SKAL eller VIL køre ind i byen eller måske underjordisk garage på el. Så kan man lade batteriet, inden man vil have lidt ren elkørsel.
Energiøkonomisk er det helt tosset, men det kan altså have en smule fornuft, hvis man tænker, at man vil skåne lokalmiljøet og køre lokalt emissionsfrit.
Mvh. Mikkel Thomsager