Hej Bil Magasinet
Grunden til jeg skriver, er at jeg nu “kun” kører 1.500-2.000 km om måneden = 20.000-25.000 km om året. Jeg tror, at jeg måske kan være et muligt emne til en elbil, selv om, hvis jeg skulle vælge med hjertet, ville vælge en brugt Mustang V6 eller V8. Det er sjældent jeg/vi kører over 400 km på en dag, og da vi bor i hus, og har investeret i en varmepumpe, så er en elbil nok det smarteste valg.
Først tænkte jeg hybrid, men fandt så ud af, at de fleste hybrider skal til service for hver 10-15.000 km., en Kia EV6 skal vist til service for hver 30.000 km/2 år.
Så derfor har jeg nu kastet min kærlighed på en Kia EV6 GT-Line, som jeg har pre-booket, da den ser spændende ud, og da den også har et 800v opladningssystem = hurtig ladning, god acceleration / gode mellemaccelerationer, tilsyneladende lækkert interiør, og stort set alle sikkerhedssystemer.
MEN - så kommer den lille nagende tvivl...
....som min søn puster til. Jeg har jo selv lært ham, at god motorlyd er sagen, og motorlyd er der jo (forhåbentlig) ikke meget af i en elbil.
Min søn synes, i al venskabelighed, at jeg er en “overløber”. Derfor bombarderer han mig nu med artikler der beviser at elbiler sviner mere ved fremstilling, er dårlige investeringer og dyre at reparere på, og derfor mener han ikke, jeg redder miljøet, men derimod sørger for større overskud, og flere ansatte på værkstederne, hvilket jo så giver større efterspørgsel på mekanikere, der så er svære at få, og derfor skal have en højere løn, og så stiger service priserne yderligere.
Eneste grund til jeg tænker elbil er, at jeg tror, at jeg redder klimaet og miljøet for mine børnebørn, men efter at have læst alle de artikler m.v., så føler jeg efterhånden mere, at jeg er i lommen på frk. Thunberg, og at vi kunne redde mere miljø, hvis vi forbød alle brændeovne i Danmark.
Nå, nu ser vi, når vidunderet kommer til Danmark, så giver det sig nok sig selv, om jeg skal købe Kia EV 6, eller hellere finde en brugt Mustang V8 Convertible.
Med venlig hilsen
Jan Christensen

Svar fra Mikkel Thomsager
Med fare for at bringe alle verdens elbilelskere og hadere mod mig i et hug, så tror jeg svaret ender i, hvad du tillader dig at tro på.
Efterhånden er den danske produktion af vedvarende energi så stor, at diskussionen om, at kulkraft gør elbilens emission værre end udstødningen fra biler med forbrændingsmotor, er forstummet. Det er til gavn for klimaet, fordi det reducerer CO2-udledningen.
Diskussionen om miljøpåvirkningen er mere indviklet. Vi ved, at lithium batterier bruger kobolt, som udvindes i miner i blandt andet Afrika og Sydamerika. Vi ved også, at Kina i øjeblikket sidder på store dele af verdens lithium-reserve.
Men lithium findes over hele verden - det er bare svært at komme til.
Lithium og andre kostbare materialer i batterier kan genanvendes. Batterier i elbiler bliver udskiftet og genanvendt, når deres kapacitet er under det, producenten eller brugeren vil acceptere. Desuden består elbiler af færre bevægelige dele end benzinbiler.
Jeg mener, at det er svært at forestille sig, at produktionen af en teknisk set mere kompliceret benzin- eller diesel-bil ikke forurener lige så meget eller mere, som en elbil, ligesom produktion af flere dele må forårsage større CO2-udledning hos producenterne til skade for klimaet.
Alene produktion og bortskaffelse af smøreolier løber op i miljø og klimaregnskabet.
For mig at se, står det samlede miljø og klimaregnskab for en bil i eldriftens favør.
Flere elbiler til gavn for alle bilister
Uanset hvad, så er det godt for alle blister, at drivmidlerne spredes på forskellige typer brændstof. Hvis alle kørte på ét brændstof, presser det vilkårene for udvinding, transport, handel og dermed i sidste ende økonomien for hver enkelt forbruger.
Eller sagt på en anden måde, hvis der er flere, der køre elbil, bliver benzinen til din Mustang V8 Convertible næppe dyrere.
Derudover byder elbilen på stor komfort. Min oplevelse er, at bilister og bilentusiaster, der vælger en elbil, og som i øvrigt har et kørselsbehov, der kan dækkes af en, bliver så glade for det, at de aldrig kan se sig selv i en fossilbil igen.
Så hvorfor kører du ikke selv elbil, hører jeg dig spørge?
Fordi jeg jævnligt kører 400 km i ét stræk på tværs af Danmark, og jeg kan ikke se det fede i, at jeg skal vente 20 minutter på en optaget ladestation midt Danmark for så at vente yderlige 20 minutter på, at min bil lader op, for at jeg kan nå frem til endnu en tvivlsom ladeposition.
Så jeg valgte den 6-cylindrede BMW - alene for lydens skyld. Havde jeg råd til det, ville jeg også have en elbil, og jeg er sikker på, at havde jeg det, ville 90 pct. af min transport foregå i den.
Med venlig hilsen
Mikkel Thomsager