Hvad betyder det, når vi skriver en bils "platform"?

Læser undrer sig over, at Bil Magasinet ofte bruger betegnelsen "platform" om teknikken i en ny bil. Men hvad dækker begrebet "platform" i en bil over?

16. marts 2021 af Mikkel Thomsager

Kære Bil Magasinet

I skriver tit om bilmærkernes forskellige platforme, senest f.eks. om Dacia, der vil gå fra 4 til 1 platform. Men hvad betyder det egentlig? Man kan vel næppe forestille sig en Mercedes A og en S på samme platform?

I må gerne gøre mig klogere.

(Selvom det måtte forekomme umuligt! Et par piger i tredje klasse havde en gang udspekuleret et svært spørgsmål, - jeg kan ikke huske præcis hvilket. De fik et (voksen)svar og forlod klasseværelset, idet een af dem højt hviskede: ”Han ved ALT,”. Den bemærkning kunne man jo godt leve med som gammel klasselærer.)

Flemming Vasegaard

Platform er den grundlæggende teknik

Godt spørgsmål, som min klasselærer sagde, når han ikke kunne svare på det (ofte fordi det var et dumt spørgsmål). Platformen er et udtryk for den grundlæggende, usynlige teknik, der er udgangspunkt for enhver bil.

Producenterne udvikler delelementer, der samles i en grundopbygning, som tager højde for, hvad en bil skal kunne, når den er færdig. Grundopbygningen sikre, at den strukturelle opbygning lever op til de ønskede behov og standarder. Det gælder crashtest, styrke, motorkraft og type, elsystem og dermed også udstyr. Platformen er ikke nødvendigvis en fysisk platform, men en digital definition af, hvordan delelementer ser ud, hvor de er placeret og hvordan de fungerer i forhold til hinanden.

Platformen kan ofte bruges som grundkonstruktion for mange bilmodeller af forskellig størrelse og type. De bliver dermed billigere at udvikle og producere, fordi mange delelementer ligger fast fra starten, og de benytter mange af de samme usynlige dele, som derfor kan produceres mere effektivt og dermed billigere.

VW's MEB-platform er udelukkende tiltænkt eldrevne biler.

Blandt de mest berømte platformen i vores verden er VW’s MQB-plantformen, som er teknikken gemt under VW Golf. MQB står for ”Modularer Querbaukasten”, som er tysk for Modular Tværliggende Matrix. 

Det tværliggende beskriver i denne forbindelse motorens placering. MQB benyttes i dag til mere end 10 forskellige modeller herunder Audi A3, Audi Q2, Seat Leon, Cupra Formentor, Skoda Octavia, Skoda Superb, VW Golf, VW Passat, VW Tiguan og flere.

MQB er beregnet til at række til en hvis størrelse. Så her kan man ikke forestille sig, at den vil blive brugt til større og mere luksuriøse biler, men den er fra starten udviklet med to forskellige baghjulophæng, som giver forskellige egengenskaber, og desuden gør det muligt for platformen at rumme firehjulstrukne biler. 

VW’s nye el-biler i ID-serien bygger på en nyudviklet platform, kaldet MEB, som udelukkende er beregnet til el-brug. MEB står for ”Modularer E-Antriebs-Baukasten“ som er tysk for Modular El-drevet Matrix“. Også her venter vi at se en stribe forskellige bilmodeller på samme grundlæggende teknik – platformen.

En Mercedes A-klasse og en S-klasse bygger ikke på samme platform. A-klassen bygger på Mercedes‘ forhjulstrukne platform, med kodenavnet MFA, mens S-klasse bygger på Mercedes baghjulstrukne platform med kodenavnet MRA.

Mvh.

Mikkel Thomsager, chefredaktør

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...