Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic
Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic

Det er bare en indkørsel fra en grusvej og lidt sne, men en selvkørende bil med dagens teknologi ville ikke ane, hvordan den skulle kunne bakke ud herfra.

5 spørgsmål til Bil Magasinet: Hvornår kommer der selvkørende biler?

Lasse fra 8a på Haldum-Hinnerup skolen har temauge om biler og spørger redaktionens bonderøv Steen Bachmann om fremtiden - her er hans svar

5. februar 2021 af Steen Bachmann

Hej Bil Magasinet:

Mit navn er Lasse Sørensen, jeg går i 8.a på Haldum-Hinnerup skolen og er i gang med en projektuge om biler. Jeg vil spørge, om I vil svare på mine spørgsmål, hvis I har tid :D

Hej Lasse, det vil jeg 👍 Mvh Steen B.

Hvordan bliver biler bedre for miljøet? 

1. Hvad tror du, der kan forbedres ved bilerne i Danmark i fremtiden, hvis man også tænker på klimaet?

Det ville være et stort skridt for klimaet og miljøet, hvis man indrettede afgiftssystemet efter CO2-udslip og ikke alt muligt andet. Vi bør lave et simpelt afgiftssystem, hvor en bil betaler både registreringsafgift og CO2-afgift efter hvor meget CO2, den udleder. Så vil der ske et skift til mere grønne biler af sig selv. Det er det, man forsøger med de nye bilafgifter, men de er utroligt komplicerede og indviklede, og tager også højde for en ting som misundelse, som ikke har noget at gøre med klima eller miljø (det er derfor, der er ekstra skat på dyre elbiler). 

Hvad angår selve bilerne, så lægger EU et stort pres på bilproducenterne for at sænke det gennemsnitlige CO2-udslip. Det bedste vi kan gøre er, at bakke op om det, hvilket vi også gør i dag (vi har ikke noget valg som medlem af EU).

honda e
Honda e

Honda e kører op til 250 km på en opladning ved bykørsel, hvilket er fint. Den er kvik og sjov, men bliv væk fra motorvejen - det er den ikke lavet til, og skal lade for hver 100-150 km.

© Bil Magasinet

Hvad med elbiler og brintbiler?

2. Hvornår tror du, at elbiler/brintbiler er de eneste biler, der er i Danmark? (hvis de aldrig bliver de eneste biler, hvorfor?)

Det kommer ikke til at ske de næste 15 år, men hvad der sker derudover er umuligt at spå om. Hvis man kan udvikle brint til at blive brugt til transport af tung last i lastbiler, vil det kunne udkonkurrere diesel og andre fossile brændstoffer, og kan man lave brinten med vedvarende energi, kan man køre helt uden at udlede CO2. Det kræver dog megen energi at lave brint, så rent miljømæssigt vil det være smartere at køre på batterier (hvis man kan lave batterierne uden at bruge materialer, som er et problem for miljøet). 

Jeg kan sagtens se al transport foregå kun med el og brint - det vil være nemt at indføre: Bare hold op med at lægge moms og afgifter på el- og brintbiler, så skal vi nok købe dem! 

Men så får du ballade med finansministeren, fordi biler har været en pengemaskine for staten gennem mange generationer. Du vil mangle 40-45 mia. kr. om året, hvis bilerne holder op med at aflevere bjerge af penge i statskassen.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT
Toyota C-HR 2,0 Hybrid CVT

Her ville en selvkørende bil være i tvivl: Hvad sker der med de hvide striber? Hvorfor løber de på tværs? Må man parkere i Århus Ø? Der er millioner af mulige handlinger, man skal tage stilling til som bilist, og det kan en computer ikke finde ud af i dag.

© S. Bachmann

Kommer der selvkørende biler i Danmark?

3. Hvornår tror du, at selvkørende biler bliver normale i Danmark? (hvis du ikke tror, de bliver normale i Danmark, hvorfor?)

Hvis du mener biler, der kan køre alle steder uden at et menneske blander sig, så vil det ske så langt ude i fremtiden, at det ikke giver mening at gætte på et årstal. 

For 10 år siden var selvkørende biler hotte, fordi man troede, de var lige om hjørnet. Tesla er den virksomhed med mest data fra virkelig trafik, men selv om deres biler kan køre af sig selv på motorvejen, er de dumme som snot, så snart der sker noget uventet (det hjælper heller ikke at hjernedøde førere falder i søvn eller ser film bag rattet og tror, at bilen har ansvaret - det har den ikke).

Den største udfordring ved selvkørende biler er dog ikke teknologien, men spørgsmålet om, hvor de skal køre. Blander du computerstyrede og menneskestyrede biler sammen, er der 100 pct. risiko for at det går galt. 

Ingen vil bygge et separat vejnet til selvkørende biler, som ikke findes, og ingen vil udvikle selvkørende biler til et vejnet, som ikke findes. Derfor kommer der ikke selvkørende biler i min levetid (jeg er 53 år :).

Fordele/ulemper ved at købe en elbil

4. Føler du, at der er fordele ved at købe elbil/brintbil? (hvilke?) Er der også ulemper? (hvilke?)

Der er en kæmpe fordel ved el, fordi det er en langt mere komfortabel biltype uden motorstøj eller gearkasse. Her er altid fuld power hele tiden, og bilen indgår naturligt i familien og kan styres via en app. Den er langt billigere at vedligeholde og tanke end en fossilbil, og det er ekstremt nemt at sælge den igen, fordi der er meget stor efterspørgsel efter brugte elbiler.

Ulempen er en højere indkøbspris og at det kan være bøvlet at køre meget langt, fordi man så skal lade undervejs (i hverdagen tænker man overhovedet ikke over ladning, hvis man har adgang til en lader - det er mest folk i fossilbiler, der går op i det, og så dem, der ikke har mulighed for at have en lader der, hvor de parkerer deres bil).

Hvornår kommer robotterne 

5. Ser du en fremtid hvor at alt er selvkørende og/eller styret af robotter?

Nej, for man kan ikke blande menneskelige og computerstyrede køretøjer - det fucker menneskene op i løbet af fem minutter. Skal du have computerstyret trafik, skal det være et lukket system eller vejnet, hvor mennesker hverken har adgang til rat eller pedaler!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...