Thomas Hartmann: "Jeg savner lortebilen"

Fordelen ved en lortebil er, at du er ligeglad med, om den får Bilka-buler, når en stresset forælder smadrer sin dør ind i den i et p-hus. Thomas Hartmann er ligefrem begyndt at savne sin hærgede Toyota

12. juli 2019 af Bil Magasinet


Jeg er inkarneret bilelsker, men ville indimellem ønske, at jeg var ligeglad med biler. Den interesse har givet mig mange glæder og dannet grundlag for venskaber. Men den har sat’me også kostet mig penge, frustrationer, problemer og hovedbrud.

Er man ’blot’ bilejer, er en defekt bil en praktisk udfordring tilsat et større eller mindre økonomisk tilbageslag. For en bilelsker er det de samme ting – plus bekymring, hjertesorg og en reduktion af evnen til at tænke på andre ting, før problemet er udbedret.

Skramlet Citroën Xsara med børnesæder

Selv når der er masser af p-pladser at vælge imellem, er der et problem; nemlig at vælge rigtigt. Jeg har brugt adskillige timer på at trille rundt i P-huse og spejde efter den helt rigtige plads. En skramlet Citroën Xsara med børnesæder og Disney-gardiner i de bagerste sideruder er den værst tænkelige sidemand. 

Nogle vil kalde det fordomme, men de tager fejl – det er statistik: Man ved bare, at når poderne skal installeres i barnesæderne efter en tur i Field’s, vil der stå en far eller mor med et søvnunderskud på størrelse med Alaska, som forlængst har henvist biler til kategorien “ting” – og “ting” er i deres verden noget, man ikke knytter sig til.

Jeg har mistet tal på, hvor mange gange jeg har set en forælder stå og rode på bagsædet af deres egen bil, mens de med deres bagdel, nærmest rytmisk, puffer deres egen dør ind i bilen ved siden af. Jeg ville virkelig ønske, jeg kunne være ligeglad. Men det kan jeg ikke.

Mazda Eunos Cosmos
Mazda Eunos Cosmos

En af Thomas’ mest specielle biler (og en af dem, han passede godt på) var coupéen Mazda Eunos Cosmo fra 1992. Den har 3-kamret wankelmotor med biturbo og op mod 300 hk, og nyprisen i 1992 i Danmark var 800.000 kr. Vi kørte den i Bil Magasinet april 2010.

© Søren Juul


Interessen er der, og den kan ikke bare ignoreres. Jeg får nervøse trækninger, når jeg, som passager, har ét af de dér individer, der træder på panelet på vej ind, slasker spænder, lynlåse og andre metalgenstande op ad interiøret, og smækker døren så hårdt, at hele bilen står og synger som en lavfrekvent stemmegaffel og udløser en alarm hos Seismologisk Institut.

Derfor er nogle af de biler i mit bagkatalog, som har gjort mig mindst glad, sjovt nok også dem, der har gjort mig mindst ked af det. Der er noget utroligt befriende ved ejerskabet af en rigtig skrammelkasse. Paradoksalt nok har man ofte langt mere anvendelsesglæde ved en bil, man ikke er øm om. En bil, man går op i, er som en kæreste eller et barn. En skrammelkasse er mere som en bolleven: Den løser en opgave, og gør dit liv mere behageligt, men optager ikke ens tanker resten af tiden.

Rusten Toyota-kampvogn

En skrammelkasse kan man låne ud uden at bekymre sig. Man kan hente juletræ, fragte hunden og spise McDonald’s på farten uden at være hysterisk i forhold til ketchupklatter og sesamfrø. Man kan efterlade den på færger og i skumle nabolag uden at være et nervevrag, trække på skuldrene af statens euforiske begejstring for at salte i fire plusgrader, og holde på sin ret i enhver sammenfletning velvidende, at alle andre har mere at tabe.

Toyota 4-Runner
Toyota 4-Runner

Toyota 4-Runner blev ikke markedsført i Danmark, men Thomas fandt et godt brugt, importeret eksemplar. I dag savner han bilen.

Jeg havde på et tidspunkt en gammel, rusten kampvogn af en Toyota 4-Runner. Det føltes som om ethvert forsøg på at destruere den blot ville blive belønnet. Jeg var så uentusiastisk omkring den, at det endte med at være den bedste bil – eller i hvert fald det bedste bilejerskab – jeg nogensinde har haft.

Mon bilignoranter har det sådan med alle deres biler?! For i så fald har de muligvis mere glæde af dem, end læserne af dette blad har af deres. Det er et paradoks. Eller skulle jeg sige et Xsaradoks? 

Klummen blev bragt i Bil Magasinet juli 2019, BM1907. 

Hvem er han?

Manuskriptforfatter og komiker Thomas Hartmann (49) er biltosse med forkærlighed for mærkelige japanske biler. Se også hartmann.dk

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.