2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic
2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic

Hver skærmkasse ligner noget, der er spændt ud til bristepunktet af muskler. De er også vokset tre cm i hvert hjørne i forhold til på en Audi A4 Avant. Det giver RS4 det traditionelle, muskuløse look, inspireret af den gamle ur-quattro.

© Søren Juul

Test: Audi RS4 Avant er rasende!

Den nye RS4 Avant går tilbage til sine rødder med en trykladet V6-motor. Speederresponsen er heftig, og stationcaren understyrer ikke længere, når du giver gas. Bil Magasinet er bag roret for første gang

24. februar 2018 af Steen Bachmann
Bl Magasinet 1803 2018
Bil Magasinet marts 2018

Nr. 1803 af det originale danske bilblad er i kioskerne nu. Læs om den nye Audi RS4 Avant, Renault's gule raket (Megane R.S. er overraskende fed), den 510-hestes udgave af Alfa Romeo Stelvio, den nye danske trackday-bil, stortesten med VW T-Roc & co. og meget mere.

Audi fester, som var det 1999

Det er lige før, at jeg kan se en tåre i øjenkrogen på den tekniske chef for udviklingen af Audi RS4 og RS5, Matthias Nöthling, når han omtaler den gamle, hæderkronede 4,2-liters V8-sugemotor til det obligatoriske pressemøde. Som de andre ingeniører, man kan rende ind i som biljournalist i audiens hos sportsafdelingerne hos de tyske premiummærker, virker han som en lige-ud-ad-landevejen bilnørd med et hjerte, der banker for sjove, hurtige og ikke specielt fornuftige biler.

Få tre numre af Bil Magasinet for 99 kr. 

Her på Bil Magasinet holdt vi meget af den gamle RS4 på grund af dens rendyrkede V8-motor, der hentede sine hestekræfter ved hjælp af høje omdrejninger i stedet for trykladning. Audi’s motor holdt stand mod tidens downsizing og turbotrend, og drev kronjuvelen i Audi Sports RS-familie frem med 450 hk, en legendarisk appetit på omdrejninger og en motorlyd som et tysk bombefly. Men nu er det slut. 

2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic
2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic

Costa del Sol er mere end blegfede turister på en strand. Regionen byder på nogle episke bjergveje uden ret meget trafik. 

© Alexander Herold

For romantiske bilentusiaster er det en nyhed, der skal fordøjes på samme måde, som når en palæstinenser får nyheden om, at USA flytter sin ambassade fra Tel Aviv til Jerusalem. 

Byd derfor velkommen til en ny V6-motor på 2,9 liter med biturbo, der giver RS4 et moment-spark bagi og drikker mindre. Det lyder kedeligt og forudsigeligt, men Dr. Nöthling serverer nyheden med et muntert budskab: Det er en hyldest til den originale RS4, der i 1999 opnåede øjeblikkelig kultstatus med en 2,7-liters V6 biturbo.

Hov, der ligger Ascari-banen!

Bil Magasinet er i Málaga, solen er på vej op, og oppe i de andalusiske bjerge ligger racerbanen Ascari. Her er det planen, at den nye RS4 kan få lov at overbevise os om, at den stadig er svaret, hvis du drømmer om familie, vovse og sportsvogn forklædt som stationcar. 

Kan du lide, hvad du læser? Så tjek prisen på at få Bil Magasinet hver måned

Jeg triller ud på brosten i Málaga med bilens Audi Drive Select-system sat i Comfort. Dét løfte indfrier RS4 bekymrende godt. Hvor den gamle RS4 var en hård hund på et ringe underlag, håndterer den nye det næsten så civiliseret som en blid pendler-A4. I hvert fald når den er udstyret med Dynamic Ride Control, der lader dig manipulere med støddæmpernes hårdhed. 

Standard er bilen syv mm sænket i forhold til en Audi S4 med sportsundervogn.

2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic
2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic

Man bliver i godt humør i den nye Audi RS4, selv om vores udsendte nærmere ligner én, der er blevet indkaldt til torskegilde hos Skat.

© Alexander Herold

Den kan køres uanstrengt som en stor dieselhakker, for et monstermoment på 600 Nm er på spring allerede fra 1.900 o/min. Den gamle V8’er skulle have svunget pisket over sig, før den trådte i karakter. Samtidig er den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse afløst af et mere smidigt 8-trins automatgear, der lader RS4 sætte smidigere i gang.

Hvor er vildmanden henne?

Jeg holder ind til siden i udkanten af byen for at lede efter vildmanden, der har levet i denne stationcar siden RS2 Avant i 1994. Han må være derinde et sted, for skærmene er spændt ud som jakkesættet på en steroidepumpet wrestler ligesom en gammel Audi ur-quattro. 

Kofangeren foran er forsynet med store, kantede luftindtag og en bredere kølergrill med et grovmasket gitter. Det velordnede Audi A4-interiør er opgraderet til at jagte Porsche’r med traditionelle RS-skålsæder, der både er behagelige, når du tonser afsted på Autobahn, og holder dig i en skruestik, når du udfordrer undervognens greb på en snoet landevej. 

Læs hele Sørens test, og få detaljerne om den nye motor, undervogn og alle forgængerne i det nye nummer af Bil Magasinet, der er i kioskerne nu. Du kan også blive abonnent, og få bladet før det kommer i kioskerne. 

Tjek aktuelle tilbud til nye abonnenter

2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic
2018 Audi RS4 Avant quattro Tiptronic

Tjek aktuelle tilbud til nye abonnenter

© Søren Juul

Måske er du interesseret i...